Hoofddoel programma

“Bedrijfsvoering is de drijvende kracht die de gemeentelijke organisatie optimaal laat functioneren”
“Bedrijfsvoering zorgt ervoor dat medewerkers en bestuur hun werk zo goed mogelijk kunnen doen”

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Zoals ook in de programmabegroting 2016 is aangegeven is bedrijfsvoering van de gehele organisatie. Het één functioneert niet zonder het ander. En ook vanuit de bedrijfsvoering is het van belang het werken vanuit de bedoeling te ondersteunen om zo de systeemwereld te verkleinen en de leefwereld te vergroten. Concreet betekent dit minder regels, eenvoudige procedures, betrouwbare gegevens en adviezen, openheid en flexibiliteit. Het werken vanuit de bedoeling wordt voor de bedrijfsvoering de komende jaren het uitgangspunt. Uiteraard kan het verbeteren van de bedrijfsvoering niet los gezien worden van het bredere traject rond organisatie ontwikkeling.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Lasten-Baten X (1.000)

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

36.851

38.541

38.298

243

Baten

4.206

4.090

4.047

-43

Saldo

-32.645

-34.452

-34.251

201

Lasten

Staf € 634.000 voordeel
Dit onderdeel betreft de directe en indirecte personeelskosten. Het beschikbare budget conform begroting bedroeg ± € 28,3 miljoen. De uitgaven in 2016 waren ± € 27,6 miljoen. De onderschrijding op deze post bedraagt € 634.000 zijnde 2,2 % van het begrotingstotaal en betreft  lagere salariskosten, lagere opleidingskosten en lagere advieskosten. Daar tegenover staan  hogere uitgaven voor inhuur personeel van derden. Inmiddels heeft uw Raad bij raadsbesluit  2017-017 d.d. 23 februari 2017 besloten om deze onderschrijding over te hevelen van het begrotingsjaar 2016 naar het begrotingsjaar 2017.

Individueel Keuze Budget (IKB) € 821.000 nadeel
De medewerkers in dienst van de gemeente Nieuwegein bouwen jaarlijks gedurende 12 maanden vakantietoelage op. Vanwege de invoering in 2017 van het IKB (waarin het vakantiegeld is opgenomen) krijgen de medewerkers de opgebouwde vakantiegelden over de periode mei – december 2016 in mei 2017 uitbetaald. Dat is gelijk aan de situatie in de jaren daarvoor, maar door de invoering van het IKB komt de opgebouwde vakantietoelage over 2017 ook volledig ten laste van 2017. Hierdoor ontstaat eenmalig een extra uitkeringsverplichting.
Bij raadsbesluit 2017-017 d.d. 23 februari 2017 heeft Uw raad besloten om hiervoor een voorziening in te stellen. Later heeft de accountant aangegeven dat deze post geboekt dient te worden als kortlopende schuld ten laste van dit programma Bedrijfsvoering. Dit heeft geen veranderingen in het resultaat na bestemming over 2016 tot gevolg.

Huisvesting € 108.000 voordeel
De huisvesting betreft het Stadshuis en de Gemeentewerf. Voor het Stadshuis zijn de kapitaallasten € 93.000 lager dan begroot. De oorzaak hiervan is dat een aantal nieuwe aanpassingen, zoals de herhuisvesting van de WIL en de aanpassing van het Atrium nog niet zijn afgerond. Om die reden is in 2016 nog niet op die kredieten afgeschreven. Ook de kapitaallasten van de Gemeentewerf zijn € 12.000 lager dan begroot. Bij het Stadshuis is op diverse onderhoudsposten in 2016 incidenteel € 60.000 minder uitgegeven. De Gemeentewerf echter laat een tekort zien van € 57.000. De belangrijkste oorzaak is hier een overschrijding wegens de heffing OZB. Dit betekent overigens extra inkomsten voor hetzelfde bedrag bij het programma algemene dekkingsmiddelen.

Personeelszorg € 159.000 voordeel
De kosten van personeelszorg zijn € 159.000 lager dan begroot. Een bedrag van
€ 191.000 betreft minder uitgaven voor salarissen en uitkeringen personeel omdat minder oud-medewerkers een beroep op de WW hebben gedaan dan geraamd. Hierdoor wordt er minder beroep gedaan op het eigen risico van de gemeente in deze.
een bedrag van € 31.000 betreft minder uitgaven voor loopbaanbegeleiding- en advies. Medewerkers maken in toenemende mate gebruik van de ‘gratis’ loopbaan- en ontwikkelfaciliteiten van het A & O-fonds, waardoor er minder trainingen op het gebied van loopbaanontwikkeling zijn vergoed.
De posten Arbodienst laat een overschrijding zien van € 34.000. In de loop van het jaar is namelijk overgegaan op een andere bedrijfsarts, met als doel het ziekteverzuim verder terug te dringen door een andere, maar ook meer intensieve werkwijze. Ook de post werving en selectie laat een overschrijding zien van € 44.000. De reden hiervan is dat het lastiger is gebleken om vacatures ingevuld te krijgen waardoor er extra acties uitgezet diende te worden bij o.a. gespecialiseerde wervingsbureaus.

Automatisering en informatisering € 111.000 voordeel
Doordat de implementatie van een aantal ICT investeringen zijn doorgeschoven naar 2017 zijn de kapitaallasten € 39.000 lager uitgevallen dan begroot. De post werkplekvervanging laat een onderschrijding zien van € 29.000 als gevolg van het doorschuiven van diverse vervangingen. De post riskmanagement ICT is niet volledig ingezet (voordeel € 37.000) omdat het effectiever is om een aantal maatregelen in 2017 te combineren.

Facilitaire zaken € 93.000 voordeel
De meeste posten laten in 2016 een onderschrijding door lager gebruik/verbruik.
De belangrijkste onderschrijdingen:
Bedrijfsrestaurant/Koffie –en theeverstrekking      €   21.000
Drukwerk, kopieerkosten en papierverbruik      €   17.000
Archiefkosten                  €   27.000
Exploitatie Vervoerpool               €   18.000
Inkoop                     €   26.000
Totaal:                     € 109.000
Het restant nadelige verschil ad € 16.000 betreft diverse kleinere over- en onderschrijdingen.

Tractie € 71.000 nadeel
Als gevolg van langere afschrijvingstermijnen hebben we te maken met hogere kosten aan het onderhoud van het voertuigenpark en de veeg- en strooimachines, mede als gevolg van de langere afschrijvingstermijnen en prijsstijgingen in de benodigde materialen.

Baten

Staf € 41.000 voordeel
Hogere inkomsten door detachering van eigen medewerkers.

Huisvesting € 79.000 nadeel
In het Stadshuis is er sprake van niet verhuurde, maar wel verhuurbare, ruimte.
De inkomsten daarvan zijn wel begroot maar in 2016 niet gerealiseerd. Dit betreft een bedrag van € 66.000 aan gemiste huurinkomsten en een bedrag van € 13.000 aan niet doorbelaste energie- en servicekosten.

Voortgang investeringen

Investering

Toelichting

Vervanging voertuig S 25 (autopool)

Na beoordeling van de staat van het voertuig is de vervangingsinvestering doorgeschoven naar 2017.

Vervanging voertuig S 26 (autopool)

Idem

Vervanging voertuig B 17 (Support)

Idem

CAD systeem software

Doorgeschoven naar 2017

Vervanging servers

Idem

Investering telefonie

Vervallen

Investering actieve netwerkcomponenten

Doorgeschoven naar 2017

BHV Communicatiemiddelen

Omgezet naar een exploitatiebudget