Inleiding

Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. De verplichte paragraaf “verbonden partijen” geeft inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de doelstellingen en beleidsvoornemens van de verbonden partijen. Voor zover bij ons bekend zijn de financiële gegevens over 2016 in de verbonden partijen verwerkt.

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Naam

N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG)

Vestigingsplaats

Den Haag

Doel

Het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders.

Openbaar belang

De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan een zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger.

Bestuurlijk belang

-

Financieel belang

80.184 aandelen, nominaal € 2,50 per stuk. Dat is 0,14% van het totale aandelenkapitaal. Totaal bedrag aandelenkapitaal € 55.690.720.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 4.163 mln

Eind: 4.486 mln

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 149.923 mln

Eind: 149.514 mln

Financieel resultaat voor bestemming

Nettowinst na belastingen € 369 mln

Risico's

Door de financiële crisis is het kredietrisico toegenomen.
Fluctuaties renteopbrengsten en daardoor dividenduitkeringen.

Ontwikkelingen

Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.)

Vitens N.V.

Naam

Vitens N.V.

Vestigingsplaats

Zwolle

Doel

Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland.

Openbaar belang

Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden.

Bestuurlijk belang

Geen, behalve het stemrecht als aandeelhouder.

Financieel belang

Gemeente Nieuwegein bezit 61.246 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel. Dit is 1,060% van het totale geplaatste aandelenkapitaal.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 472 mln

Eind: 489,1 mln

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 1.242 mln

Eind: 1.249,2 mln

Financieel resultaat voor bestemming

48,5 mln

Risico's

Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren

Ontwikkelingen

Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffer

Stichting Administratiekantoor Dataland BV

Naam

Stichting Administratiekantoor Dataland BV

Vestigingsplaats

Gouda

Doel

De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.

Openbaar belang

Het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed en hieraan
behartigd gerelateerde gegevens, voortkomend uit het informatiedomein van gemeenten, voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven.

Bestuurlijk belang

-

Financieel belang

n.v.t.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 949.000

Eind: € 847.000

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 485.000

Eind: N.n.b.

Financieel resultaat voor bestemming

€-102.000

Risico's

-

Ontwikkelingen

Dataland groeit als het (geo) kenniscentrum dat zich inzet voor de kwaliteitsverbetering van gemeentelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening aan burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het
ondersteunen van gemeenten bij het gebruik van het stelsel van gemeentelijke basisregistraties (dit jaar start Dataland hier een cursus voor) en het in beeld brengen van het maatschappelijk vastgoed voor
gemeenten (een project samen met het Kadaster dat nu al vorm wordt gegeven).

Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0

Naam

Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Invulling geven aan een wettelijke plicht.
De omgevingsdienst RUD Utrecht is voor Nieuwegein het loket voor vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) op het gebied van milieu, voor het Basistakenpakket
Voor dit basistakenpakket is wettelijk geregeld dat gemeenten en provincie dit Basistakenpakket onderbrengen bij een omgevingsdienst.

Openbaar belang

Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen.

Bestuurlijk belang

Invulling geven aan de wettelijke plicht de basistaken onder te brengen bij een omgevingsdienst.

Financieel belang

Volgens de Begroting 2016 van de RUD Utrecht bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 234.400 In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 251.776 betaald.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 1.909.079

Eind: 1.718.572

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 3.857.226

Eind: 1.700.154

Financieel resultaat voor bestemming

2016 is afgesloten met een positief resultaat van € 306.261

Risico's

In de Begroting 2016 opgenomen risico’s zijn geactualiseerd en de navolgende risico's zijn opgenomen:
Outputfinanciering
Ziekteverzuim
Bedrijfsvoering
Vergrijzing
Wet en regelgevingEconomische ontwikkelingen

Ontwikkelingen

In 2016 was er ook ruimte voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Zo is er bijvoorbeeld geïnvesteerd in uniforme systemen, zijn er stappen gezet om meer op dezelfde manier te werken (uniformeren van processen) en functioneert de producten- en dienstencatalogus als belangrijke bouwsteen voor de invoering van outputfinanciering.

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Naam

Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN)

Vestigingsplaats

Soest

Doel

Het RMN is een openbaar lichaam en heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken.

Openbaar belang

Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht:
Het inzamelen en bewerken van afvalstoffen.

Bestuurlijk belang

De Colleges van B&W van de deelnemende gemeenten benoemen elk één lid en een plaatsvervangend lid voor het algemeen bestuur. Voor de gemeente Nieuwegein is dit wethouder P.W.M. Snoeren. De voorzitter van het algemeen en tevens voorzitter van het dage

Financieel belang

Volgens de Begroting 2016 van de RMN bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.557.000. In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 3.565.100 betaald.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 1.834.200

Eind: 1.260.800

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 11.379.700

Eind: 11.855.200

Financieel resultaat voor bestemming

- € 329.300

Risico's

De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd:
* Brandschade wagenpark, i.c. het verschil tussen nieuwwaarde en dagwaarde.
* Ziekteverzuim; er is geen voorziening getroffen en geen verzekering gesloten.

Ontwikkelingen

In  2016 zijn de navolgende beleidswijzigingen opgestart:
1.   Taakverbreding in beheer openbare ruimte

Afval Verwijdering Utrecht (AVU)

Naam

Afval Verwijdering Utrecht (AVU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht.

Openbaar belang

Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen.

Bestuurlijk belang

Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren.

Financieel belang

Over 2016 bedroeg het aandeel in de verwerkingskosten AVU € 1.027.899. (Het bedrag aan verwerkingskosten over 2015 bedroeg € 971.477.)

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: n.v.t.

Eind: n.v.t.

Financieel resultaat voor bestemming

Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend.

Risico's

Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen.

Ontwikkelingen

Coöperatie ParkeerService UA (PSA)

Naam

Coöperatie ParkeerService UA (PSA)

Vestigingsplaats

Amersfoort

Doel

De Coöperatie ParkeerService adviseert haar leden, de gemeenten, slechts over het te voeren parkeerbeleid. De Coöperatie ParkeerService voert vervolgens het lokaal vastgesteld beleid op een zoveel mogelijk gestandaardiseerde en gecentraliseerde wijze uit.

Openbaar belang

Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid.

Bestuurlijk belang

De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door de door de burgemeester aangewezen wethouder. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden.

Financieel belang

In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 688.946 betaald aan de Coöperatie Parkeerservice UA voor de dienstverlening parkeren

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 154.868

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 130.079

Financieel resultaat voor bestemming

Risico's

Daar de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is, is er geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie Nieuwegein, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden.

Ontwikkelingen

Daar de Coöperatie ParkeerService UA sinds haar oprichting in 2010 een aanzienlijke ledengroei doormaakt zijn haar huidige doelstellingen gericht op consolidatie, lid tevredenheid, medewerkerstevredenheid en gedoseerde groei.

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Naam

Veiligheidsregio Utrecht (VRU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Het doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten.

Openbaar belang

De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio.

Bestuurlijk belang

Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten.

Financieel belang

In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein 2015 - 2018  is structureel een bedrag beschikbaar van € 3.051.700. Daadwerkelijk betaalde bijdrage 2015 € 3.062.000

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 6.587.000

Eind: 6.859.000

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 51.288.000

Eind: 47.753.000

Financieel resultaat voor bestemming

€ 1.746.000

Risico's

De belangrijkste risico’s die zijn geïdentificeerd, geclassificeerd en gekwantificeerd:
Openbaar Meld Systeem (OMS)
Meldkamer
Arbeidshygiëne
Individueel Keuzebudget
Inhuur ter vervanging van uitval
Evaluatie/nazorg

Ontwikkelingen

Na de fase ‟De basis op orde‟ staat 2016 voor de VRU in het teken van doorontwikkeling. De organisatieontwikkeling richt zich zowel op de mens (hoe werken we bij de VRU?) als op het harmoniseren van processen en procedures. Verder is de doorontwikkeling van de digitale werkomgeving een belangrijke factor. In de door ontwikkelslag is het voor de VRU essentieel dat de relatie met de gemeenten wordt onderhouden en waar mogelijk verbetert. Transparantie en verbinding zijn in dit verband belangrijke pijlers, zodat voor gemeenten en burgers de meerwaarde van de activiteiten altijd zichtbaar is.

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)

Naam

Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Het opleggen en invorderen van belastingaanslagen voor gemeenten en het hoogheemraadschap.

Openbaar belang

De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door een wethouder. In dit geval door wethouder J.A.N. Gadella.

Financieel belang

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 644.559

Eind: € 672.020

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: €12.162.172

Eind: €  6.988.773

Financieel resultaat voor bestemming

€290.770

Risico's

In de jaarrekening 2016 worden de volgende risico's gemeld:
1.    Bedrijfsvoeringsrisico's
2.   Risico's m.b.t. de belastingopbrengsten.

Ontwikkelingen

In de jaarrekening 2016 worden de onderstaande belangrijkste ontwikkelingen gemeld:
1.   Uitbreiding BghU gemeente Utrechtse Heuvelrug
2.   Aansluiting Landelijke Voorziening WOZ
3.   Organisatieontwikkeling BghU
4.   Terugbetaling positief resultaat aan deelnemers
5.   Toekomstperspectief BghU

N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein

Naam

N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

Exploitatie van het sportcomplex Merwestein en sporten stimuleren vanuit een vraaggericht programma in de Nieuwegeinse wijken.

Openbaar belang

De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches.

Bestuurlijk belang

De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties €  10.659.436.

Financieel belang

De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.094.400 en subsidie voor de buurtsportcoaches van €  457.840 (onder voorbehoud financiering Rijksbijdrage).

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin:  € 10.590.643

Eind: € 10.480.116

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 609.357

Eind: € 603.827

Financieel resultaat voor bestemming

€ 120.000 negatief

Risico's

-

Ontwikkelingen

• De verbouwing van het zwembad (2016) leidt naar verwachting tot meer bezoekers en daarmee mogelijk tot een beter financieel resultaat.
• De uitkomsten van de in 2016 opgestarte en in 2017 af te ronden gesprekken tussen de gemeente Nieuwegein en de NV Sportinrichtingen Nieuwegein over de toekomstige samenwerking moeten leiden tot een nieuwe samenwerkingsovereenkomst. In    2018 zullen de effecten en consequenties van de herijkte samenwerking in de praktijk tot uiting komen.

GGD regio Utrecht (GGDrU)

Naam

GGD regio Utrecht (GGDrU)

Vestigingsplaats

Zeist

Doel

De regeling dient de behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van de openbare gezondheidszorg.

Openbaar belang

De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling door wethouder A.J. Adriani.

Financieel belang

De totale bijdrage bedraagt €  1.819.868.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 2.906.915

Eind: € 2.634.907

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 12.670.475

Eind: € 14.072.908

Financieel resultaat voor bestemming

€ 175.116

Risico's

De deelnemende gemeenten zijn financieel aansprakelijk.
De accountant heeft het weerstandsvermogen als matig beoordeeld. De begroting 2017 voorziet een toevoeging aan de algemene reserve van € 110.000, - vanuit een positief te verwachten jaarresultaat over 2017. Daarmee kan het weerstandsvermogen als net voldoende worden beoordeeld.

Ontwikkelingen

De GGDrU geeft aan inhoudelijk uit te gaan van op hoofdlijnen ongewijzigd beleid. Daarbij is aangegeven dat in het jaar 2017 voorbereidingen moeten worden getroffen en verschillende zoekrichtingen voor besparingen moeten worden verkend.
Sinds 1 januari 2016 voert GGDrU de iJGZ voor 0-18 jarigen uit voor 24 gemeenten in de regio, met het opdragen van de JGZ taak voor 0-4 jarigen door twaalf gemeenten aan GGDrU in 2015.
De financiering van de jeugdgezondheidszorg wordt ontschot. Dit leidt tot een herverdeling van middelen die daarvoor worden aangewend. Naar verwachting zal dit voor de gemeente Nieuwegein gunstig uitpakken.

Voorbereidingen mogelijke uitbreiding met Vijfheerenlanden
Per 2018 zullen naar verwachting de gemeenten Vianen, Leerdam en Zederik herindelen tot een nieuwe gemeente Vijfheerenlanden. Afhankelijk van de provincie waartoe de nieuwe gemeente zal behoren, zal er sprake zijn van ontvlechting dan wel invlechting van alle GGD-taken.

Transformatie in het sociaal domein; OGGZ
Een belangrijk deel van de traditionele OGGZ-doelgroep vormen de zogenaamde verwarde personen. Daarvoor is landelijk een taskforce actief. GGDrU hoopt vanaf 2017 samen met gemeenten tot afspraken te kunnen komen over de wijze waarop de problematiek het beste kan worden aangepakt.

Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’)

Naam

Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’)

Vestigingsplaats

Breukelen

Doel

De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen.

Openbaar belang

PAUW bedrijven biedt passende en volwaardige banen aan mensen met een arbeidshandicap die in één van de samenwerkende gemeenten wonen.

Bestuurlijk belang

Wethouder M.C. Stekelenburg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein in het dagelijks bestuur en J. Gadella in het algemeen bestuur.

Financieel belang

De gemeentelijke bijdrage 2016 bedraagt € 275.000. De rijksbijdrage sociale werkvoorziening (Integratie-uitkering sociaal domein) bedraagt € 4.009.400. Daarnaast is de bonus begeleid werken 2014 € 21.570 betaald, zodat totaal € 4.031. 000 is betaald.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 2.215.000

Eind: € 2.215.000

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 6.168.000

Eind: € 5.383.000

Financieel resultaat voor bestemming

€ 0,-

Risico's

De gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2016 van PAUW Bedrijven. Deze is gebaseerd op beperkt aflopende bedrijfsinkomsten bij een afnemend aantal Wsw-plekken. Het risico bestaat dat de bedrijfsinkomsten sterker afnemen, in gelijke make met het aantal Wsw-plekken. Hierdoor ontstaat een hogere gemeentelijke bijdrage of een exploitatietekort dat moet worden aangevuld.

Ontwikkelingen

De instroom in de Wsw is gestopt op 1 januari 2015. De bestaande groep Wsw-werknemers behoudt haar rechten en plichten, maar daalt in omvang door natuurlijk verloop. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering. De gemeenten die deelnemen aan de GR Pauw bedrijven zijn een proces gestart, gericht op het herformuleren van beleid en uitvoering. In dit kader hebben de colleges opdracht gegeven tot het uitvoeren van onderzoek naar de toekomst van de uitvoering van de Wsw. De uitkomsten van dit onderzoek zijn eind 2016 opgeleverd.

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Naam

Werk en Inkomen Lekstroom (WIL)

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

In WIL werken de gemeente Nieuwegein, Houten, Lopik, Vianen en IJsselstein samen op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. Het doel van deze samenwerking is een meer effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening.

Openbaar belang

WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Dagelijks en Algemeen bestuur door wethouder sociale zaken, M.C. Stekelenburg. Vanaf 1 januari 2016 is de wethouder Financiën, J. Gadella, toegetreden tot het Algemeen bestuur.

Financieel belang

De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst, en de bedrijfsvoering. De exploitatiebijdrage van Nieuwegein aan WIL bedroeg (na verrekening btw) € 5.682.759 (exclusief DVO's).

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: 0

Eind: 0

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 7.258.813

Eind: € 6.685.669

Financieel resultaat voor bestemming

€ 2.603.494

Risico's

WIL verwachtte, na de vaststelling van de begroting 2016, een flinke stijging van het aantal klanten door hogere autonome groei en de instroom van statushouders (vluchtelingen).
Deze stijging zou van invloed zijn op zowel de organisatiekosten als de regelingskosten. Dit risico is door WIL omgezet in een begrotingswijziging (€ 460.000 extra), waar de raad positief op reageerde.
De stijging van de klanten is in de loop van het jaar afgevlakt, mede door ontwikkelingen op Europees (de stijging van het aantal vluchtelingen vlakte af) en lokaal gebied (door te kiezen voor andere oplossingen op het gebied van huisvesting van taakstellers, bleven de kosten voor deze groep beperkt).

Voorts is de verdeelsystematiek van het macrobudget voor de uitkeringen ingrijpend gewijzigd. Dit heeft tot een verlaging van onze inkomsten geleid. Door het uitblijven van de stijging van het aantal klanten, zijn de lasten en baten GUP vrijwel gelijk.

Ontwikkelingen

WIL is een belangrijke samenwerkingspartner van de gemeente in het kader van Lekstroom Werkt. In regionale en lokale projecten experimenteren we met een nieuwe aanpak om onze inwoners te ondersteunen richting betaald werk, of als dat (nog) niet lukt, onbetaald werk. Vanaf 2016 experimenteren WIL en de aangesloten gemeenten met pilots, bijvoorbeeld Klimmen Op Eigen Kracht (KOEK) en WederX (lees: wederkeer).
De bestaande en nieuwe pilots van alle Lekstroomgemeenten worden in de loop van de experimenteerperiode geëvalueerd en de good practices gedeeld. Zo komen we te weten ‘wat werkt’.
Als de ‘good practices’ leiden tot een wens voor nieuw beleid, wordt dit voorgelegd aan de raad.

Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG)

Naam

Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG)

Vestigingsplaats

Utrecht

Doel

Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap.

Openbaar belang

Het beheren, onderhouden en realiseren van recreatief groen en zwemwater in de regio.

Bestuurlijk belang

De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur door wethouder J.A.N. Gadella.

Financieel belang

De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2016 bedraagt € 205.700.

Eigen vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 6.230.158

Eind: € 5.539.801

Vreemd vermogen

Boekjaar: 2016

Begin: € 3.892.922

Eind: € 4.036.510

Financieel resultaat voor bestemming

€ 123.700

Risico's

Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen.
De bijdrage van de gemeente Nieuwegein ligt in beginsel vast voor de periode 2015-2018. Aan het einde van deze periode vindt een verrekening plaats van mee-en tegenvallers en het aantal inwoners. De hoogte van dit risico kan op dit moment nog niet worden ingeschat.

Ontwikkelingen

In samenwerking met de deelnemende gemeenten heeft de provincie de Koersnotitie Toekomst Recreatieschappen uitgebracht. Deze notitie beschrijft een visie voor de organisatie van het toekomstig beheer en onderhoud en de ontwikkeling van de recreatieve voorzieningen die nu in vier Utrechtse recreatieschappen, waaronder de Stichtse Groenlanden, zijn ondergebracht.

Momenteel vindt een onderzoek plaats naar een mogelijke fusie tussen de recreatieschappen binnen de provincie Utrecht.
Daarnaast wordt momenteel gewerkt aan het instellen van een routebureau voor het beheer en onderhoud van routes binnen de provincie.

Geynwijs

Naam

Geynwijs

Vestigingsplaats

Nieuwegein

Doel

Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (Gedeelte) van de Participatiewet. Deze teams bestaan uit professionals die de Nieuwegeinse inwoners per 1 januari 2015 kunnen adviseren over ondersteuningsvragen en een doelenplan opstellen waarin ook de inzet van voorzieningen, hulp en zorg wordt geregeld. Op deze wijze krijgen worden inwoners zo onafhankelijk mogelijk geholpen.

Openbaar belang

Bestuurlijk belang

Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie.

Financieel belang

De subsidie 2016 is vastgesteld op € 3.295.000.

Eigen vermogen

Vreemd vermogen

Financieel resultaat voor bestemming

N.v.t.

Risico's

Risico's van de stichting zitten voornamelijk in de personeelskosten in relatie tot de hoogte van het subsidie. Als de personeelskosten hoger zijn dan de inkomsten uit subsidie ontstaat een risico voor de gemeente. Namelijk, faillissement van de stichting en mogelijke aansprakelijkheid/vervangingskosten van de gemeente. Op dit risico zijn maatregelen genomen zoals de aanstellingsbevoegdheid door het college van B&W.
Risico's ontstaan voor de gemeente ook als er meer verplichtingen worden aangegaan door de stichting worden vooralsnog gedekt uit de gemeentelijke begroting. Daarover zijn afspraken gemaakt (monitoring, bijsturen van werkwijze) in o.a. de uitvoeringsovereenkomst. In de paragraaf Weerstandsvermogen is rekening gehouden met het risico op Jeugdzorg.

Ontwikkelingen

De stichting en de sociale wijkteams zijn op 1 januari 2015 gestart. De stichting is een spin in het web tussen inwoners, vrijwilligers en professionals. De werkwijze van de stichting ontwikkelt zich in die richting.