Inleiding
Verbonden partijen zijn privaatrechtelijke of publiekrechtelijke organisaties waarin de gemeente een bestuurlijk en een financieel belang heeft. De verplichte paragraaf “verbonden partijen” geeft inzicht in de stand van zaken met betrekking tot de doelstellingen en beleidsvoornemens van de verbonden partijen. Voor zover bij ons bekend zijn de financiële gegevens over 2016 in de verbonden partijen verwerkt.
N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | |||
Naam | N.V. Bank Nederlandse Gemeenten (BNG) | ||
Vestigingsplaats | Den Haag | ||
Doel | Het behouden van substantiële marktaandelen in het Nederlandse publieke en semipublieke domein en het behalen van een redelijk rendement voor de aandeelhouders. | ||
Openbaar belang | De BNG is de bank van en voor overheden en instellingen voor het maatschappelijk belang. Met gespecialiseerde dienstverlening draagt de BNG bij aan een zo laag mogelijk houden van kosten van maatschappelijke voorzieningen voor de burger. | ||
Bestuurlijk belang | - | ||
Financieel belang | 80.184 aandelen, nominaal € 2,50 per stuk. Dat is 0,14% van het totale aandelenkapitaal. Totaal bedrag aandelenkapitaal € 55.690.720. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 4.163 mln | Eind: 4.486 mln |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 149.923 mln | Eind: 149.514 mln |
Financieel resultaat voor bestemming | Nettowinst na belastingen € 369 mln | ||
Risico's | Door de financiële crisis is het kredietrisico toegenomen. | ||
Ontwikkelingen | Gedurende het begrotingsjaar hebben zich geen veranderingen voorgedaan in de belangen van aandeelhouders in BNG Bank. (Hierbij is het gevolg van een eventuele gemeentelijke samenvoeging buiten beschouwing gelaten.) | ||
Vitens N.V. | |||
Naam | Vitens N.V. | ||
Vestigingsplaats | Zwolle | ||
Doel | Exploitatie van het grootste drinkwaterbedrijf in Nederland. | ||
Openbaar belang | Het duurzaam leveren van veilig en betrouwbaar drinkwater, het verantwoord omgaan met natuur en milieu, waarbij Vitens als belangrijkste milieuaspecten noemt het voorkomen van verdroging of vernatting, het gebruik van duurzame energie, een verantwoorde omgang met reststoffen en een ecologisch verantwoord beheer van waterwingebieden. | ||
Bestuurlijk belang | Geen, behalve het stemrecht als aandeelhouder. | ||
Financieel belang | Gemeente Nieuwegein bezit 61.246 aandelen met een nominale waarde van € 1 per aandeel. Dit is 1,060% van het totale geplaatste aandelenkapitaal. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 472 mln | Eind: 489,1 mln |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 1.242 mln | Eind: 1.249,2 mln |
Financieel resultaat voor bestemming | 48,5 mln | ||
Risico's | Dividenduitkering kan jaarlijks fluctueren | ||
Ontwikkelingen | Vitens N.V. streeft naar zo laag mogelijke drinkwatertarieven en naar een resultaat dat toereikend is om rente en dividend te vergoeden aan de vermogensverschaffer | ||
Stichting Administratiekantoor Dataland BV | |||
Naam | Stichting Administratiekantoor Dataland BV | ||
Vestigingsplaats | Gouda | ||
Doel | De missie van Dataland BV is het realiseren van een landelijke voorziening, die leidt tot het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed- en hieraan gerelateerde gegevens uit het informatiedomein van gemeenten voor de overheid, de burgers en het bedrijfsleven. | ||
Openbaar belang | Het breed toegankelijk en beschikbaar maken van vastgoed en hieraan | ||
Bestuurlijk belang | - | ||
Financieel belang | n.v.t. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 949.000 | Eind: € 847.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 485.000 | Eind: N.n.b. |
Financieel resultaat voor bestemming | €-102.000 | ||
Risico's | - | ||
Ontwikkelingen | Dataland groeit als het (geo) kenniscentrum dat zich inzet voor de kwaliteitsverbetering van gemeentelijke bedrijfsprocessen en dienstverlening aan burgers en bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan het | ||
Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | |||
Naam | Regionale uitvoeringsdienst Utrecht 2.0 | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Invulling geven aan een wettelijke plicht. | ||
Openbaar belang | Zorgen dat bedrijven het leefmilieu niet onnodig belasten en er een veilige leefomgeving is voor de mensen. | ||
Bestuurlijk belang | Invulling geven aan de wettelijke plicht de basistaken onder te brengen bij een omgevingsdienst. | ||
Financieel belang | Volgens de Begroting 2016 van de RUD Utrecht bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 234.400 In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 251.776 betaald. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 1.909.079 | Eind: 1.718.572 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 3.857.226 | Eind: 1.700.154 |
Financieel resultaat voor bestemming | 2016 is afgesloten met een positief resultaat van € 306.261 | ||
Risico's | In de Begroting 2016 opgenomen risico’s zijn geactualiseerd en de navolgende risico's zijn opgenomen: | ||
Ontwikkelingen | In 2016 was er ook ruimte voor de verdere ontwikkeling van de organisatie. Zo is er bijvoorbeeld geïnvesteerd in uniforme systemen, zijn er stappen gezet om meer op dezelfde manier te werken (uniformeren van processen) en functioneert de producten- en dienstencatalogus als belangrijke bouwsteen voor de invoering van outputfinanciering. | ||
Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | |||
Naam | Reinigingsbedrijf Midden Nederland (RMN) | ||
Vestigingsplaats | Soest | ||
Doel | Het RMN is een openbaar lichaam en heeft als doel het realiseren van een effectieve, efficiënte en kwalitatief hoogwaardig en klantvriendelijke uitvoering van de voormalige reinigingsdiensttaken. | ||
Openbaar belang | Het openbaar lichaam heeft tot taak het beheren en in stand houden van de gemeenschappelijke regeling waaruit de volgende taak wordt verricht: | ||
Bestuurlijk belang | De Colleges van B&W van de deelnemende gemeenten benoemen elk één lid en een plaatsvervangend lid voor het algemeen bestuur. Voor de gemeente Nieuwegein is dit wethouder P.W.M. Snoeren. De voorzitter van het algemeen en tevens voorzitter van het dage | ||
Financieel belang | Volgens de Begroting 2016 van de RMN bedraagt de bijdrage van Nieuwegein € 3.557.000. In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 3.565.100 betaald. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 1.834.200 | Eind: 1.260.800 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 11.379.700 | Eind: 11.855.200 |
Financieel resultaat voor bestemming | - € 329.300 | ||
Risico's | De deelnemende gemeenten dragen naar evenredigheid bij voor wat betreft zeggenschap en financiële risico's. Als belangrijkste risico's zijn gedefinieerd: | ||
Ontwikkelingen | In 2016 zijn de navolgende beleidswijzigingen opgestart: | ||
Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | |||
Naam | Afval Verwijdering Utrecht (AVU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Op een doelmatige en uit oogpunt van milieuhygiëne verantwoorde wijze sturing en uitvoering geven aan het afvalstoffenbeleid in de provincie Utrecht. | ||
Openbaar belang | Het zorgdragen voor een goede, reguliere en milieuverantwoorde verwerking van door de gemeenten ingezamelde huishoudelijke afvalstoffen en de inzameling van glas, papier en karton, ofwel de inzameling, het overladen, het transport, en de verwerking van huishoudelijke afvalstoffen. | ||
Bestuurlijk belang | Nieuwegein wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door wethouder P.W.M. Snoeren. | ||
Financieel belang | Over 2016 bedroeg het aandeel in de verwerkingskosten AVU € 1.027.899. (Het bedrag aan verwerkingskosten over 2015 bedroeg € 971.477.) | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: n.v.t. | Eind: n.v.t. |
Financieel resultaat voor bestemming | Het saldo van de lasten en baten wordt met de deelnemers verrekend. | ||
Risico's | Door het ontbreken van reserves en voorzieningen heeft de AVU geen weerstandsvermogen. Alle in enig jaar gemaakte kosten worden aan de deelnemers doorberekend. Als gevolg hiervan kunnen schommelingen optreden in de jaarlijks te betalen bedragen. | ||
Ontwikkelingen | |||
Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | |||
Naam | Coöperatie ParkeerService UA (PSA) | ||
Vestigingsplaats | Amersfoort | ||
Doel | De Coöperatie ParkeerService adviseert haar leden, de gemeenten, slechts over het te voeren parkeerbeleid. De Coöperatie ParkeerService voert vervolgens het lokaal vastgesteld beleid op een zoveel mogelijk gestandaardiseerde en gecentraliseerde wijze uit. | ||
Openbaar belang | Het reguleren van de schaarse parkeerruimte bij de aangesloten leden, waaronder de gemeente Nieuwegein, conform het door de individuele gemeente vastgesteld parkeerbeleid. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente wordt als lid tijdens de ALV vertegenwoordigd door de door de burgemeester aangewezen wethouder. Daarnaast bestaat er een RvC, bestaande uit vijf onafhankelijke leden. | ||
Financieel belang | In 2016 is door de gemeente Nieuwegein € 688.946 betaald aan de Coöperatie Parkeerservice UA voor de dienstverlening parkeren | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 154.868 | |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 130.079 | |
Financieel resultaat voor bestemming | |||
Risico's | Daar de coöperatie Uitgezonderd Aansprakelijk is, is er geen extern risico bovenop het reguliere risico van de parkeerexploitatie Nieuwegein, waarvoor reeds bij de bepaling van het weerstandsvermogen van de gemeente rekening is gehouden. | ||
Ontwikkelingen | Daar de Coöperatie ParkeerService UA sinds haar oprichting in 2010 een aanzienlijke ledengroei doormaakt zijn haar huidige doelstellingen gericht op consolidatie, lid tevredenheid, medewerkerstevredenheid en gedoseerde groei. | ||
Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | |||
Naam | Veiligheidsregio Utrecht (VRU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Het doel van deze regeling is het door de Veiligheidsregio Utrecht realiseren van een gelijkwaardig kwaliteitsniveau van de beheersing van rampen en crises in de Utrechtse gemeenten. | ||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd ter bevordering en waarborging van de voorbereiding op rampen en crises, met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de veiligheidsregio. | ||
Bestuurlijk belang | Het algemeen bestuur bestaat uit de burgemeesters van de deelnemende gemeenten. | ||
Financieel belang | In de meerjarenbegroting van de gemeente Nieuwegein 2015 - 2018 is structureel een bedrag beschikbaar van € 3.051.700. Daadwerkelijk betaalde bijdrage 2015 € 3.062.000 | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 6.587.000 | Eind: 6.859.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 51.288.000 | Eind: 47.753.000 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 1.746.000 | ||
Risico's | De belangrijkste risico’s die zijn geïdentificeerd, geclassificeerd en gekwantificeerd: | ||
Ontwikkelingen | Na de fase ‟De basis op orde‟ staat 2016 voor de VRU in het teken van doorontwikkeling. De organisatieontwikkeling richt zich zowel op de mens (hoe werken we bij de VRU?) als op het harmoniseren van processen en procedures. Verder is de doorontwikkeling van de digitale werkomgeving een belangrijke factor. In de door ontwikkelslag is het voor de VRU essentieel dat de relatie met de gemeenten wordt onderhouden en waar mogelijk verbetert. Transparantie en verbinding zijn in dit verband belangrijke pijlers, zodat voor gemeenten en burgers de meerwaarde van de activiteiten altijd zichtbaar is. | ||
Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | |||
Naam | Belastingsamenwerking gemeenten en hoogheemraadschap Utrecht (BghU) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Het opleggen en invorderen van belastingaanslagen voor gemeenten en het hoogheemraadschap. | ||
Openbaar belang | De (gemeenschappelijke) belangen van de deelnemende gemeenten worden behartigd aangaande het opleggen van de diverse gemeentelijke belastingen en de inning hiervan met inachtneming van hetgeen in of krachtens de regeling nader is bepaald m.b.t. de taken en bevoegdheden van de BghU. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt in het Bestuur vertegenwoordigd door een wethouder. In dit geval door wethouder J.A.N. Gadella. | ||
Financieel belang | |||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 644.559 | Eind: € 672.020 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: €12.162.172 | Eind: € 6.988.773 |
Financieel resultaat voor bestemming | €290.770 | ||
Risico's | In de jaarrekening 2016 worden de volgende risico's gemeld: | ||
Ontwikkelingen | In de jaarrekening 2016 worden de onderstaande belangrijkste ontwikkelingen gemeld: | ||
N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | |||
Naam | N.V. Sportinrichtingen Nieuwegein | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | Exploitatie van het sportcomplex Merwestein en sporten stimuleren vanuit een vraaggericht programma in de Nieuwegeinse wijken. | ||
Openbaar belang | De NV exploiteert het sportcomplex Merwestein en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de uitvoering van het gemeentelijk sportbeleid. De NV heeft op dit moment twee taken, te weten het beheren en exploiteren van sport- en evenementencomplex Merwestein en het uitvoeren van sport- en beweegactiviteiten door buurtsportcoaches. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente is 100% aandeelhouder van de NV, totaal gestort aandelenkapitaal, inclusief gecumuleerde mutaties € 10.659.436. | ||
Financieel belang | De gemeente verstrekt de NV een bijdrage in de exploitatie van het complex (onder meer voor de zwemactiviteiten), totaal € 1.094.400 en subsidie voor de buurtsportcoaches van € 457.840 (onder voorbehoud financiering Rijksbijdrage). | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 10.590.643 | Eind: € 10.480.116 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 609.357 | Eind: € 603.827 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 120.000 negatief | ||
Risico's | - | ||
Ontwikkelingen | • De verbouwing van het zwembad (2016) leidt naar verwachting tot meer bezoekers en daarmee mogelijk tot een beter financieel resultaat. | ||
GGD regio Utrecht (GGDrU) | |||
Naam | GGD regio Utrecht (GGDrU) | ||
Vestigingsplaats | Zeist | ||
Doel | De regeling dient de behartiging van de belangen van de deelnemers op het gebied van de openbare gezondheidszorg. | ||
Openbaar belang | De regeling voorziet in de behoefte in de gemeenten aan openbare gezondheidszorg. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Algemeen bestuur van de gemeenschappelijke regeling door wethouder A.J. Adriani. | ||
Financieel belang | De totale bijdrage bedraagt € 1.819.868. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 2.906.915 | Eind: € 2.634.907 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 12.670.475 | Eind: € 14.072.908 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 175.116 | ||
Risico's | De deelnemende gemeenten zijn financieel aansprakelijk. | ||
Ontwikkelingen | De GGDrU geeft aan inhoudelijk uit te gaan van op hoofdlijnen ongewijzigd beleid. Daarbij is aangegeven dat in het jaar 2017 voorbereidingen moeten worden getroffen en verschillende zoekrichtingen voor besparingen moeten worden verkend. | ||
Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | |||
Naam | Sociale Werkvoorzieningsschap ‘Het Westelijk Gebied van Utrecht’ (‘Pauw Bedrijven’) | ||
Vestigingsplaats | Breukelen | ||
Doel | De regeling is getroffen ter behartiging van de integrale uitvoering van de Wet Sociale Werkvoorziening (WSW) en de daaruit voortvloeiende en daarmee verband houdende voorschriften en regelingen. | ||
Openbaar belang | PAUW bedrijven biedt passende en volwaardige banen aan mensen met een arbeidshandicap die in één van de samenwerkende gemeenten wonen. | ||
Bestuurlijk belang | Wethouder M.C. Stekelenburg vertegenwoordigt de gemeente Nieuwegein in het dagelijks bestuur en J. Gadella in het algemeen bestuur. | ||
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage 2016 bedraagt € 275.000. De rijksbijdrage sociale werkvoorziening (Integratie-uitkering sociaal domein) bedraagt € 4.009.400. Daarnaast is de bonus begeleid werken 2014 € 21.570 betaald, zodat totaal € 4.031. 000 is betaald. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 2.215.000 | Eind: € 2.215.000 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 6.168.000 | Eind: € 5.383.000 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 0,- | ||
Risico's | De gemeentelijke bijdrage voor de komende jaren is begroot op basis van de programmabegroting 2016 van PAUW Bedrijven. Deze is gebaseerd op beperkt aflopende bedrijfsinkomsten bij een afnemend aantal Wsw-plekken. Het risico bestaat dat de bedrijfsinkomsten sterker afnemen, in gelijke make met het aantal Wsw-plekken. Hierdoor ontstaat een hogere gemeentelijke bijdrage of een exploitatietekort dat moet worden aangevuld. | ||
Ontwikkelingen | De instroom in de Wsw is gestopt op 1 januari 2015. De bestaande groep Wsw-werknemers behoudt haar rechten en plichten, maar daalt in omvang door natuurlijk verloop. Dit heeft gevolgen voor de uitvoering. De gemeenten die deelnemen aan de GR Pauw bedrijven zijn een proces gestart, gericht op het herformuleren van beleid en uitvoering. In dit kader hebben de colleges opdracht gegeven tot het uitvoeren van onderzoek naar de toekomst van de uitvoering van de Wsw. De uitkomsten van dit onderzoek zijn eind 2016 opgeleverd. | ||
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | |||
Naam | Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | In WIL werken de gemeente Nieuwegein, Houten, Lopik, Vianen en IJsselstein samen op het gebied van werk, inkomensvoorziening en inkomensondersteuning. Het doel van deze samenwerking is een meer effectieve uitvoering en het bieden van een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening. | ||
Openbaar belang | WIL biedt een financieel vangnet voor inwoners van het Lekstroomgebied die niet economisch zelfredzaam zijn. Daarnaast zet WIL zich in voor de re-integratie van mensen met een uitkering op de arbeidsmarkt en biedt zij inkomensondersteuning (inclusief schuldhulpverlening) aan mensen om armoede, schulden en sociale uitsluiting te bestrijden. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het Dagelijks en Algemeen bestuur door wethouder sociale zaken, M.C. Stekelenburg. Vanaf 1 januari 2016 is de wethouder Financiën, J. Gadella, toegetreden tot het Algemeen bestuur. | ||
Financieel belang | De gemeente Nieuwegein leverde een exploitatiebijdrage voor de uitvoering van de taken van de dienst, en de bedrijfsvoering. De exploitatiebijdrage van Nieuwegein aan WIL bedroeg (na verrekening btw) € 5.682.759 (exclusief DVO's). | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: 0 | Eind: 0 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 7.258.813 | Eind: € 6.685.669 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 2.603.494 | ||
Risico's | WIL verwachtte, na de vaststelling van de begroting 2016, een flinke stijging van het aantal klanten door hogere autonome groei en de instroom van statushouders (vluchtelingen). | ||
Ontwikkelingen | WIL is een belangrijke samenwerkingspartner van de gemeente in het kader van Lekstroom Werkt. In regionale en lokale projecten experimenteren we met een nieuwe aanpak om onze inwoners te ondersteunen richting betaald werk, of als dat (nog) niet lukt, onbetaald werk. Vanaf 2016 experimenteren WIL en de aangesloten gemeenten met pilots, bijvoorbeeld Klimmen Op Eigen Kracht (KOEK) en WederX (lees: wederkeer). | ||
Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG) | |||
Naam | Samenwerkingsorgaan Stichtse Groenlanden (SSG) | ||
Vestigingsplaats | Utrecht | ||
Doel | Behartigen van de belangen van de deelnemers bij de gemeentelijke regeling en beheren en investeren in natuur en landschap. | ||
Openbaar belang | Het beheren, onderhouden en realiseren van recreatief groen en zwemwater in de regio. | ||
Bestuurlijk belang | De gemeente Nieuwegein wordt vertegenwoordigd in het algemeen en dagelijks bestuur door wethouder J.A.N. Gadella. | ||
Financieel belang | De gemeente verstrekt een deelnemersbijdrage naar rato van het aantal inwoners. De bijdrage van Nieuwegein voor 2016 bedraagt € 205.700. | ||
Eigen vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 6.230.158 | Eind: € 5.539.801 |
Vreemd vermogen | Boekjaar: 2016 | Begin: € 3.892.922 | Eind: € 4.036.510 |
Financieel resultaat voor bestemming | € 123.700 | ||
Risico's | Weersinvloeden op de inkomsten van het strandbad Maarsseveense plassen. | ||
Ontwikkelingen | In samenwerking met de deelnemende gemeenten heeft de provincie de Koersnotitie Toekomst Recreatieschappen uitgebracht. Deze notitie beschrijft een visie voor de organisatie van het toekomstig beheer en onderhoud en de ontwikkeling van de recreatieve voorzieningen die nu in vier Utrechtse recreatieschappen, waaronder de Stichtse Groenlanden, zijn ondergebracht. | ||
Geynwijs | |||
Naam | Geynwijs | ||
Vestigingsplaats | Nieuwegein | ||
Doel | Doel van de stichting is het binnen de beleidskaders van de gemeente organiseren van de sociale wijkteams in Nieuwegein ten behoeve van de uitvoering van de Wmo, Jeugdwet en (Gedeelte) van de Participatiewet. Deze teams bestaan uit professionals die de Nieuwegeinse inwoners per 1 januari 2015 kunnen adviseren over ondersteuningsvragen en een doelenplan opstellen waarin ook de inzet van voorzieningen, hulp en zorg wordt geregeld. Op deze wijze krijgen worden inwoners zo onafhankelijk mogelijk geholpen. | ||
Openbaar belang | |||
Bestuurlijk belang | Het college van B&W benoemt en ontslaat de leden van de raad van toezicht. Indien nodig kan het college ook de directeur/ bestuurder schorsen dan wel ontheffen uit zijn/haar functie. | ||
Financieel belang | De subsidie 2016 is vastgesteld op € 3.295.000. | ||
Eigen vermogen | |||
Vreemd vermogen | |||
Financieel resultaat voor bestemming | N.v.t. | ||
Risico's | Risico's van de stichting zitten voornamelijk in de personeelskosten in relatie tot de hoogte van het subsidie. Als de personeelskosten hoger zijn dan de inkomsten uit subsidie ontstaat een risico voor de gemeente. Namelijk, faillissement van de stichting en mogelijke aansprakelijkheid/vervangingskosten van de gemeente. Op dit risico zijn maatregelen genomen zoals de aanstellingsbevoegdheid door het college van B&W. | ||
Ontwikkelingen | De stichting en de sociale wijkteams zijn op 1 januari 2015 gestart. De stichting is een spin in het web tussen inwoners, vrijwilligers en professionals. De werkwijze van de stichting ontwikkelt zich in die richting. |