Hoofddoel programma

Met het programma Bestuur, Samenleving en Dienstverlening hebben we drie doelen:

  1. adequate dienstverlening aan inwoners en ondernemers;
  2. een goed geïnformeerde, betrokken en actieve samenleving;
  3. lokaal, regionaal en internationaal samenwerken.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het verbeteren van de gemeentelijke dienstverlening is een continu proces dat nooit af is. In 2016 hebben we daar stappen in gezet op diverse onderdelen. De voorbereiding van een nieuw programma Dienstverlening is gestart. Het wordt een gemeentebreed verbeterplan dat op alle aspecten van dienstverlening, zoals digitaal, telefonie, balie etc. toeziet. In de digitale dienstverlening geven we uitvoering aan wat landelijk wordt voorgeschreven, maar we kijken ook naar plaatselijke wensen en behoeftes. We betrekken inwoners actief bij de verbetering. We gebruiken hun ervaringen voor verbeteringen in de dienstverlening, verbetering van de website, we bevragen ze met de inwonersenquête en met een klanttevredenheidsonderzoek.

Het actief betrekken en in gesprek gaan met de samenleving heeft in 2016 veel aandacht gekregen. En we zien dat dit ook effect heeft gehad. Uit de inwonersensquête blijkt dat inwoners zich veel meer betrokken voelen dan in het verleden. De toekomstvisie is afgerond. Wij onderzoeken en proberen steeds nieuwe vormen om samen met de stad te werken aan plannen en projecten. Voorbeelden zijn het project Betere Buurten, Woningbouwprogramma en het Integraal Veiligheidsplan.

Op het gebied van internationale samenwerking hebben we een stapje terug gedaan. Regionaal zijn we goed op weg met de U10 op diverse terreinen: asiel en integratie, wonen, sociaal domein, ruimte, economie, mobiliteit, energie en duurzaamheid.
Op de website van de U10 www.utrecht10.nl vindt u het jaarverslag en alle onderliggende informatie.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Lasten-Baten X (1.000)

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

3.553

3.895

4.194

-299

Baten

1.421

1.389

1.464

75

Saldo

-2.131

-2.506

-2.730

-224

Lasten

Burgemeester en Wethouders € 231.000 nadeel
In 2016 is gebleken op basis van een actuariële berekening dat aan de voorziening wethouders-pensioenen een aanvullende dotatie noodzakelijk was van € 270.000 om deze op peil te houden. De belangrijkste reden hiervan is het verder gedaalde rentepercentage waarmee moet worden gerekend. De lagere lasten hebben voor een bedrag van € 39.000 betrekking hebbende op de salarislasten van Burgemeester en Wethouders en lagere uitkeringen aan voormalige wethouders doordat hier minder beroep op is gedaan.

Raad € 45.000 nadeel
De hogere lasten op het onderdeel Raad hebben vooral betrekking op de controlekosten die door de accountant in rekening zijn gebracht. Deze hogere uitgaven ad €. 49.000 zijn enerzijds het gevolg van de hogere eisen die worden gesteld aan een goedkeurende accountantsverklaring en de extra werkzaamheden die dat met zich meebrengt en anderzijds het gevolg van de extra inzet voor de controle van het Sociale domein.

Strategie € 27.000 voordeel
Het onderdeel Strategie betreft vooral de lagere bijdrage aan de Vereniging Nederlandse gemeenten, de provinciale VNG, U 10 en diverse kleinere samenwerkingsverbanden.

Mondiale bewustwording, € 36.000 voordeel
Uw raad heeft de stedenband met Pulawy beëindigd (eind 2015) en de stedenband met Rundu omgezet naar een lichte vorm van samenwerking (april 2016). Ook zijn er geen subsidietrajecten aangegaan waarvoor eventuele externe inhuur en/of cofinanciering nodig was. Hierdoor is er minder uitgegeven.

Concernfinanciën € 143.000 nadeel
In 2016 is het nog niet gelukt om uitvoering te geven aan de afspraak met de Belastingsamenwerking gemeenten & hoogheemraadschap Utrecht (BghU) om met voorrang personeel uit Nieuwegein te plaatsen wanneer bij de BghU vacatures ontstaan. Hierdoor was het niet mogelijk om de daarvoor bestemde stelpost in te vullen. Dit betekent een nadeel van € 100.000.
Verder is de bijdrage 2016 aan de BghU € 15.000 hoger dan begroot als gevolg van hogere exploitatielasten  Daarnaast heeft er een onderzoek plaatsgevonden naar de volledigheid van de OZB inkomsten van € 31.000 waarmee in de begroting geen rekening was gehouden.

Afdracht leges reisdocumenten/rijbewijzen € 65.000 nadeel
Aan het Rijk heeft een hogere afdracht plaatsgevonden voor leges reisdocumenten/rijbewijzen, als  gevolg van een wijziging in de opbrengstverhouding tussen gemeente en rijk en een groter aantal verstrekkingen. Hiertegenover staat een gelijk bedrag aan hogere opbrengst (zie baten).

Afdracht leges burgerlijke stand en BRP € 58.000 voordeel
Aan het Rijk heeft een lagere afdracht plaatsgevonden voor leges burgerlijke stand en BRP, als gevolg van wijziging in de opbrengstverhouding tussen gemeente en rijk en een kleiner aantal verstrekkingen. Hiertegenover staat een gelijk bedrag aan lagere opbrengst (zie baten).

Baten
Hogere opbrengst leges reisdocumenten/rijbewijzen € 115.000 voordeel
De hogere opbrengst leges die doorbetaald dient te worden aan het Rijk bedraagt € 65.000 (zie ook hogere lasten). De opbrengst van de eigen leges is € 50.000 hoger, als gevolg van een groter aantal overige verstrekkingen door de Stadswinkel/Burgerzaken.

Lagere opbrengst leges burgerlijke stand en BRP € 90.000 nadeel
De opbrengst leges die aan het Rijk wordt doorbetaald is € 58.000 lager uitgevallen (zie ook lagere lasten). Daarnaast is de opbrengst van de eigen leges € 32.000 lager, als gevolg van minder overige verstrekkingen door de Stadswinkel/Burgerzaken.

Voortgang investeringen

Investering

Toelichting

Bestuur, samenleving en dienstverlening

RIS Software

Doorgeschoven naar 2017