Hoofddoel programma

Wij willen een openbare ruimte realiseren en beheren die duurzaam is, schoon, heel, veilig, bruikbaar en toegankelijk voor al haar inwoners. Deze doelstelling willen we realiseren in gezamenlijk overleg en met gedeelde verantwoordelijkheid van gemeente, inwoners en wijkplatforms, instellingen voor zorg en welzijn, natuurverenigingen, waterschap, woningbouwverenigingen en belanghebbende derden. Met deze werkwijze wil de gemeente het goede voorbeeld geven en daarmee inwoners verleiden om hun eigen steentje bij te dragen aan het op orde brengen en houden van een leefbare woon- en werkomgeving.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Het gesprek met de samenleving heeft in 2016 een goede impuls gekregen: er is steeds meer en beter ‘van buiten naar binnen’ gewerkt, onder andere op onderwerpen als Betere Buurten, Groenstructuurplan, de omvorming van populierenbospercelen en herinrichtingen van de openbare ruimte. Dat laatste heeft er toe bijgedragen dat weer meer inwoners zich betrokken voelen bij hun omgeving, wat in sommige gevallen heeft geleid tot het in zelfbeheer uitgeven van delen van de openbare ruimte. Samenspraak met de samenleving heeft ook het inzicht gegeven dat de pilots ten behoeve van het Afvalbakkenplan op onvoldoende draagvlak onder de inwoners kunnen rekenen. We kunnen nu tijdig nadenken over hoe we de koers kunnen bijstellen.
Een belangrijk speerpunt in 2016 is geweest om (verder) uitvoering te geven aan het raadsamendement Schone Stad: met behulp van extra financiële middelen zijn onderhoudsachterstanden verder weggewerkt om zo de kwaliteitsniveaus op een hoger plan te tillen. Dat zal ook in de toekomst extra inspanningen vragen.
Tot slot blijft verduurzaming een belangrijk thema binnen het Openbare Domein. Via het toepassen van volledig gifvrije onkruidbestrijdingsmiddelen, het verder invoeren van LED- en dynamische openbare verlichting en een actieve inzet op de besparingsambitie van het ‘Verbreed gemeentelijk rioleringsplan’ wordt bijgedragen aan een toekomstbestendig Nieuwegein.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Lasten-Baten X (1.000)

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

12.393

14.176

12.887

1.289

Baten

6.602

8.531

7.142

-1.389

Saldo

-5.791

-5.645

-5.746

-101

Lasten

Administratieve aanpassing neutraal
Door een administratieve aanpassing is een bedrag van € 1.382.000, aan zowel de lasten- als de batenkant, van dit programma overgebracht naar Vooruit ontvangen gelden op de balans.

De overige verschillen worden als volgt verklaard:

Kapitaallasten € 72.000 voordeel
Lagere kapitaalslasten als gevolg van het doorschuiven van investeringen van 2016 naar 2017. Dit betreft onder andere rioleringsinvesteringen en wegdekken. Het doorschuiven van deze investeringen heeft geen nadelig effect voor de inwoners. Rioolinvesteringen vinden plaats op basis van jaarlijkse rioolinspecties. Als blijkt dat vervanging nog niet nodig is wordt besloten de investering door te schuiven.

Plofsluis € 63.000 nadeel
De hogere lasten zijn het gevolg van afrondende werkzaamheden in 2016.

Straatreiniging € 90.000 nadeel
Hogere lasten straatreiniging voor een bedrag van € 90.000 wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door hogere lasten voor het reinigen van Cityplaza en het ledigen van prullenbakken.

Riolering € 79.000 voordeel
Lagere lasten riolering voor een bedrag van € 79.000. Deze lagere lasten zijn voor een bedrag van € 112.000 het gevolg van huisaansluitingen en het onderhoud van huisaansluitingen  en lagere onderhoudslasten voor een bedrag van € 33.000 en hogere lasten met betrekking tot kwijtschelding voor een bedrag van € 66.000.

Overige producten € 90.000 nadeel
Op diverse producten (o.a. openbaargroen, wegen en bruggen) hogere lasten voor € 90.000 worden o.a. veroorzaakt door hogere lasten bestekken (openbaar groen), hogere lasten publiekrechtelijke heffingen (wegen) en hogere lasten klein onderhoud (bruggen)

Baten
Wegen € 208.000 voordeel
Hogere subsidie voor een bedrag van € 208.000 ten behoeve van verkeersprojecten. Dit wordt voorgesteld om bij de resultaat bestemming toe te voegen aan de voorziening wegen en mobiliteit.

Rioolheffing € 192.000 nadeel
Lagere inkomsten rioolheffing voor een bedrag van € 192.000 waarvan € 72.000 betrekking heeft op lagere inkomsten als gevolg van minder huisaansluitingen en het resterende deel wordt veroorzaakt door meer verlagingen van de aanslag rioolheffing.

Begraafrechten € 44.000 nadeel
Lagere inkomsten begraven voor een bedrag van € 44.000 wordt veroorzaakt door een lichte daling van het aantal begravingen ( ± 10 begravingen minder dan begroot).

Kabels en leidingen € 62.000 voordeel
Hogere inkomsten kabels en leidingen voor een bedrag van € 62.000. Er wordt momenteel meer geïnvesteerd in bekabeling. Op dit moment is het nog niet duidelijk in hoeverre deze extra inkomsten structureel dan wel incidenteel zijn.

Reclame € 57.000 nadeel
De lagere inkomsten met betrekking tot reclame voor een bedrag van € 57.000 zijn het gevolg van minder reclame borden langs de openbare wegen.

Voortgang investeringen

Investering

Toelichting

Beheer openbare ruimte

Inrichting begraafplaats

In 2016 zijn de voorbereidingen getroffen van alle noodzakelijke aanpassingen op de begraafplaats. De realisatie zal volledig in 2017 plaats vinden

Verkeersregelinstallaties 701

In de najaarsnota is melding gemaakt dat deze investering wordt doorgeschoven naar 2017.

Verkeersregelinstallaties 703

idem

Verkeersregelinstallaties 704

idem

Verkeersregelinstallaties 706

idem

Verkeersregelinstallaties 707

idem

CCS centrale hardware

idem

Diverse rioolvervangingen

Jaarlijks is er een bedrag beschikbaar van €900.000 ten behoeve van de rioleringen. In 2016 was er inclusief de restantbudgetten van voorgaande jaren nog een bedrag beschikbaar van € 3.000.000. Totaal is er een bedrag van € 1.730.000 besteed aan investeringen rioleringen.

Investering hemelwaterafvoer

zie toelichting hierboven.

Investering grondwaterafvoer

zie toelichting hierboven