Hoofddoel programma
Het doel van het programma Ruimtelijke Ontwikkeling is een goede balans tussen de verschillende functies in de stad. Het resultaat moet zijn dat onze gemeente een evenwichtige ruimtelijke en functionele structuur heeft.
Wat hebben we daarvoor gedaan?
Wij hebben in 2016 aan de hand van het programma Ruimtelijke ontwikkeling een impuls gegeven aan een goede balans tussen verschillende functies in de stad waarmee we de eerste stapjes hebben gezet om de in 2016 vastgestelde Toekomstvisie 2025 te realiseren.
Wij denken hierbij met name aan het vaststellen en in uitvoering brengen van de gebiedsontwikkeling Rijnhuizen, Parkhout en Zandveld, de visie stadspark Oudegein en de verdere realisatie van de gebiedsvisie Mooi Rijnhuizen. Daarnaast zijn wij in 2016 aangehaakt bij bovengemeentelijke ontwikkelingen, zoals de ruimtelijke economische koers, de ruimtelijke agenda van de provincie en de ontwikkelingen die de inwerkingtreding van de Omgevingswet in 2019 met zich meebrengt.
In 2016 zijn stappen gezet om de kwalitatieve woningvraag in te vullen met het Woonwijs-spoor "Langer zelfstandig wonen voor ouderen" en afspraken met corporaties over uitbreiding sociale huurwoningvoorraad. Voor de twee Betere Buurten Merwestein en Sluyterslaan e.o. zijn vernieuwingsplannen vastgesteld. En hoewel er ook in 2016 woningen aan de woningvoorraad zijn toegevoegd is het aantal lager dan voorzien.
In 2016 zijn vooral maatregelen gerealiseerd en voorbereid die het fietsgebruik stimuleren en veiliger maken. Een verslechtering van het busvervoer door Nieuwegein is door reacties van inwoners en de gemeente voorkomen.
De cultuurhistorische waarden kaart Jonge Stad Oude Kwaliteiten laat aan iedereen zien waar het erfgoed zich bevindt. Deze cultuurhistorische waarden kaart is verwerkt in de vastgestelde welstandsnota Ruimtelijke Kwaliteit waarmee welstand op maat het uitgangspunt is
Wat hebben we daarvoor gedaan?
1. Duidelijkheid en zekerheid over ruimtelijke ontwikkelingen | ||||
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
1 | SPEERPUNT College 2016: Ruimtelijke agenda en structuurvisie | In de reactie op de peilnota (2016-128) heeft de raad haar input mee gegeven voor ruimtelijk economische koers. De eerste proeve van de ruimtelijk economisch koers voor de U10 gemeenten is door U10 opgesteld en wordt naar een uitvoeringsagenda vertaald voor de U10-regio die voor de zomer 2017 ter besluitvorming aan de raad wordt aangeboden. Ruimtelijke agenda zie hieronder. | ||
2 | In regionaal verband werken wij aan de strategische ruimtelijke agenda. De herijking van de structuurvisie zal hiermee worden afgestemd maar zal ook input opleveren voor deze agenda. | In 2016 hebben wij de Ruimtelijke Agenda Nieuwegein 20161) met de provincie Utrecht vastgesteld. Deze agenda is de onderlegger van overleggen tussen de provincie en gemeente. 1) Het doel van de agenda is gezamenlijke ruimtelijke belangen en ambities te | ||
3 | De herijking structuurvisie omvat o.m. de vertaalslag van de toekomstvisie, woonvisie, detailhandelsvisie (voor zover gereed), kantoorvisie en andere relevante visies. In 2016 zal hiertoe gestart worden met het opstellen van een plan van aanpak. Bij deze herijking zullen we zoveel als mogelijk inspelen op de kansen die de nieuwe Omgevingswet (verwachte inwerkingtreding 2018) ons straks biedt. | Wij hebben het traject van de herijking Structuurvisie aan de Omgevingsvisie gekoppeld (2016-350). De omgevingsvisie is een belangrijk kaderstellend instrument binnen de Omgevingswet en zal eind 2018 ter vaststelling aan de raad worden aangeboden. | ||
4 | In 2016 komen wij met een plan van aanpak om de invoering van de Omgevingswet - die naar verwachting in 2018 in werking treedt - goed te laten verlopen. | Het procesontwerp op hoofdlijnen is tijdens de Raadsinformatieavond van 20 oktober 2016 aan u gepresenteerd. De Verkenning (2016-520) en het Programmaplan fase 1 Omgevingswet (2016-520) zijn in de raad van januari 2017 vastgesteld . | ||
5 | De gemeente ziet haar rol in het Ruimtelijk Domein op locaties waar zij grond in eigendom heeft als trekker. Deze projecten worden beschreven in het programma Grote gebiedsontwikkelingen. | zie programma Grote gebiedsontwikkelingen | ||
6 | De uitvoerbaarheid van de Gebiedsvisie Mooi Rijnhuizen wordt samen met marktpartijen en de provincie verder onderzocht. In 2016 moet de markt financieel en organisatorisch (gebiedsmanager) operationeel hebben hetgeen in gezamenlijk overleg bij voldoende draagvlak als gewenste instrumentarium in 2015 is uitgewerkt. De gemeente vervult haar aanjagende faciliterende rol daarbij. | In 2016 is de grondexploitatie voor Mooi Rijnhuizen vastgesteld. Gebiedsbijdragen van marktpartijen komen hierin terecht. Er bestaat veel draagvlak bij de marktpartijen voor dit systeem dat inmiddels ook een revolving fonds kent zodat voorfinanciering van ingrepen in het openbare gebied mogelijk is. De gebiedsmanagers hebben in 2016 de Club Rhijnhuizen1) (een private gebiedscoöperatie) vaste grond gegeven. 1) Club Rhijnhuizen zet zich in om de transformatie aan te jagen, partijen aan elkaar te verbinden en het imago van het gebied te verbeteren door de kwaliteiten zichtbaar te maken. | ||
7 | In het vierde kwartaal van 2015 is besluitvorming over het project Rijnhuizen, Parkhout en Zandveld voorzien. Indien de raad besluit het project tot uitvoering te brengen, starten we in 2016 met de uitvoering van het project. | De gemeenteraad heeft in april 2016 besloten tot uitvoering van het project Rijnhuizen, Parkhout en Zandveld (RPZ) | ||
8 | De visie Stadspark Oudegein wordt uiterlijk in het eerste kwartaal 2016 aan de raad aangeboden met hieraan gekoppeld een uitvoeringsprogramma. In 2016 wordt o.a. een Toeristisch Overstap Punt (TOP) gerealiseerd ter hoogte van de westelijke entree van het stadspark. | De visie Stadspark Oudegein is in 2016 vastgesteld (2015-510). Het Toeristisch overstappunt is eind 2016 gerealiseerd in het stadspark nabij Jack’s Grillhouse. | ||
9 | Na een aantal jaren waarin minder is gebouwd, zetten wij voor 2016 in op de start van onder meer de volgende bouwactiviteiten: Mgr. G.W. van Heukelumstraat, Juko-/Hesseveld en patiowoningen Lotusplantsoen. Ook worden de kantoortransformaties voortgezet. | De bouw van 61 woningen aan de Mgr. G.W. van Heukelumstraat is ver gevorderd en zal in de eerste helft van 2017 gereed komen. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Realisatie 2015 | Streef- waarde 2016 | Realisatie | Toelichting |
Aantal lopende trajecten (t.b.v. een blijvend actueel planologisch-juridisch kader: bestemmings-plannen en beheers-verordeningen) | 5 | 8 | 5 | De bestemmingsplannen Blok Oost (2016-127) en Bedrijvenpark Het Klooster (2016-318) zijn gerealiseerd. Blokhoeve zuidwest, Locatie Zuilenstein en Hofweide zijn voorbereid. |
2. Prettig wonen en leven in Nieuwegein | ||||
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
1 | De woonvisie is in 2015 vastgesteld en op basis van deze woonvisie worden nieuwe prestatieafspraken gemaakt met de woningcorporaties. In deze afspraken wordt vastgelegd welke bijdrage de corporaties leveren aan de realisatie van de woonvisie. De realisatie van de ambities bij de vier thema’s in de woonvisie, te weten Vitale Stad, Betaalbaar Wonen, Wonen en Zorg en Kwaliteit en Duurzaamheid, staan daarbij centraal en in 2016 wordt gestart met de uitvoering hiervan. | Op basis van de Woonvisie hebben wij in februari 2016 prestatieafspraken gemaakt (2016-094) met de woningcorporaties en de huurdersorganisaties. De afspraken worden jaarlijks aan het eind van het jaar geactualiseerd. Dit is voor het eerst in november 2016 gebeurd (2016-493). | ||
2 | In 2015 is een programma Wonen en Zorg opgesteld en in 2016 start de uitvoering. Dit programma besteed aandacht aan de nieuwbouw van geschikte woningen, zoals op de locatie Zuilenstein. Het programma gaat ook in op het aanpassen van de bestaande voorraad. De pilots Wenckebachplantsoen en Colijnpark leveren hier input voor. Daarnaast geeft het programma aandacht aan conditionerende maatregelen, zoals informatievoorziening. | Het programma Wonen en Zorg
In 2016 zijn voorbereidingen getroffen voor de uitwerking van het andere spoor “Zelfstandig wonen voor kwetsbare inwoners”. In het eerste kwartaal 2017 volgt de uitvoeringsagenda van dit andere spoor. | ||
3 | Betere buurten : In 2016 wordt gestart met de voorbereiding ten behoeve van de eerste wijk Merwestein. In 2016 worden mogelijk ook al andere wijken voorbereid. Samen met Mitros zal de aanpak van de Driftenbuurt worden voorbereid. | Samen met inwoners en andere partners zijn in 2016 vernieuwingsplannen gemaakt voor de buurten Merwestein en de Sluyterslaan en omgeving (2016-463). Dit zijn twee van de drie pilotbuurten van het programma Betere Buurten (2015-412). Het vernieuwingsplan voor de 3e pilot in de Rijtuigenbuurt (= onderdeel Driftenbuurt) is sinds 2016 in de maak voor raadsbehandeling medio 2017. | ||
4 | Onze regio is een aantrekkelijk woon-werkgebied en de woningmarkt blijft de komende jaren groeien. Om te voorzien in de behoefte bieden we ruimte voor particuliere initiatieven, onder andere via transformatie van leegstaande kantoren. De focus ligt daarbij op woningbouw voor starters en op combinaties van wonen en zorg. Daarnaast proberen we ter bevordering van de doorstroming op locaties die zich daarvoor lenen aantrekkelijke eengezinswoningen te realiseren in een duurder segment. | In de woningbouwmonitor die wij u in oktober hebben gezonden (2016-397) is het meest recente overzicht te vinden van de woningbouwinitiatieven. | ||
5 | De vraag naar huurwoningen is onverminderd hoog, maar de investeringsmogelijkheden van corporaties zijn beperkt. Met de corporaties maken we afspraken over investeringen in de Nieuwegeinse sociale woningmarkt. In aanvulling daarop worden particuliere investeerders benaderd en gevraagd om in dit segment met een grote woningvraag te investeren. | In de prestatieafspraken met de corporaties is de realisering van 450 woningen en 300 instapwoningen opgenomen tot 2020. Daarnaast zijn er ook particuliere investeerders die investeren in de huursector. Dit betreft met name het middeldure huursegment, maar er zijn ook woningen met een sociale huurprijs gerealiseerd zoals de woningen aan de Weverstede. | ||
6 | In U-10 verband werken we samen op het gebied van woonruimteverdeling (verordening), het regionale woningbouwprogramma, wonen en zorg en de sociale woningopgave. | In U-10 en steeds vaker ook in U-16 1) verband wordt op deze terreinen samengewerkt. De huisvestingsverordening is per juli 2016 gewijzigd en wordt momenteel geëvalueerd. Het woningbouwprogramma wordt gemonitord en de behoefte aan sociale woningbouw is onderzocht. 1) U16 = U10 + Lopik, Montfoort, Oudewater, Utrechtse Heuvelrug, Wijk bij Duurstede en De Ronde Venen |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Realisatie 2015 | Streef- waarde 2016 | Realisatie | Toelichting |
Uitbreiding woningvoorraad (een nadere specificering staat in de woningbouw-monitor. | 194 | 475 | 208 | Diverse projecten zijn vertraagd. Een aantal is inmiddels wel in aanbouw (Van Heukelumstraat, Wattbaan, Edisonbaan, Lotusplantsoen). |
- Waarvan voor ouderen | 106 | 15 | 0 | Niet specifiek gelabeld voor ouderen, wel 157 appartementen die geschikt zijn voor ouderen |
- Waarvan voor jongeren | 63 | 75 | 35 | Weverstede |
- Waarvan sociale huur | 106 | 120 | 76 | Villawal en Weverstede |
3. Gebouwen: veilig, gezond leefkwaliteit en aanpasbaar | ||||
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
1 | In 2016 brengen wij in beeld wat het effect is op de personeelsbehoefte en de (leges)inkomsten van het wetsvoorstel “Wet kwaliteitsborging voor het bouwen”. Gevolg van deze wet is dat vanaf 2017 stapsgewijs de toetsing en naleving van bouwvoorschriften aan gecertificeerde marktpartijen wordt gelaten, waardoor minder bouwtechnische ambtenaren nodig zijn. | De invoering van de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen is uitgesteld en zal op zijn vroegst op 1 januari 2018 plaatsvinden. De meerjarenprognose van de effecten van de wetswijziging is daarom verschoven naar 2017. | ||
2 | Vooruitlopend op de landelijke voorziening – Laan van de Leefomgeving- waar alle relevante digitale informatie aan de drie uitgangspunten van Beschikbaar, Bruikbaar en Bestendig voldoet, streven wij naar een volledig digitale werkwijze voor de afhandeling van omgevingsaanvragen die zoveel mogelijk aan deze uitgangspunten voldoet. In 2016 verwachten wij reeds papierloos te werken betreffende omgevingsvergunningen. Men verwacht dat in 2024 de landelijke voorziening volledig operationeel is. | De afhankelijkheid van de ontwikkelingen van (de koppeling met) centrale ICT- voorzieningen maakt dat wij niet altijd volledig kunnen doorpakken. Toch zijn in 2016 flinke stappen gezet in het digitaal afhandelen van omgevingsvergunningen en het digitaal toezicht tijdens de uitvoering. Dit gaat samen met het stroomlijnen (LEAN-en) van de werkprocessen. | ||
3 | We houden, naast toezicht op nieuwbouwprojecten, ook toezicht op bestaande bouwwerken. Een van de redenen van dit toezicht op bestaande bouwwerken is, dat door interne verbouwingen de brandveiligheid aangetast kan worden. In 2016 streven we 30 bestaande bouwwerken te controleren o.a. op aantasting van de brandveiligheid door interne verbouwingen die mogelijk in de loop der jaren hebben plaatsgevonden. | We hebben op 16 bestaande bouwwerken toezicht gehouden op de brandveiligheid. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Realisatie 2015 | Streef- waarde 2016 | Realisatie | Toelichting |
Aantal bedrijfsinspecties van bestaande bouw in de gebruiksfase (fysieke veiligheid) | 19 | 30 | 16 | We hebben onvoldoende personele capaciteit gehad om deze werkzaamheden in 2016 te kunnen uitvoeren. |
Aantal aanvragen omgevingsvergunning / percentage digitale aanvragen | 347 / 89% | 300 / 100% | 369 / 92% | Het is wettelijk nog steeds mogelijk om een aanvraag analoog in te dienen. Steeds meer aanvragers zien de voordelen van digitaal indienen. |
4. Verkeer en vervoer | ||||
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
1 | Onder de noemer Nieuwegein Fietsstad treffen we maatregelen die het gebruik van de fiets bevorderen, teneinde een goed en veilig alternatief voor – in ieder geval – binnenstedelijke autoverplaatsingen te bieden. |
| ||
2 | We gaan door met het zo snel mogelijk oplossen van fietsknelpunten en daarnaast worden ook regionale fietsverbindingen verbeterd: via Beter Benutten Vervolg het fysiek scheiden van de fietsstroken op de Structuurbaan tussen de kruising Lekkanaaldijk-Structuurbaan (aansluitend op de fietsroute via de Nieuwe Heemsteedsebrug) en de Blauwe Brug, en starten met de aanleg van een rotonde op de kruising Batauweg-Galecopperlaan. |
| ||
3 | We bieden de jaarlijks te actualiseren actie- en projectenlijst van het Gemeentelijk Mobiliteitsplan+ (GMP+) ter informatie aan de Raad aan. | Zie raadsbrief 2016-061 | ||
4 | Met het wegvallen van het project Utrechts VerkeersveiligheidsLabel in 2013, heeft de Raad het initiatief genomen voor het project ‘veilige schoolroutes’. Dit project zetten we voort, in samenspraak met de betreffende scholen. | We hebben met de scholen Trompetvogel (Doorslag) en de Brede School (Hoog Zandveld) gewerkt aan de aanpak van de schoolroutes. Geplande uitvoering in 2017. | ||
5 | Jaarlijks leveren we onze inbreng en wensen bij het opstellen van het openbaar vervoerplan van U-OV: Bus en tram in de regio Utrecht, onder andere via inventarisatie van wensen van de gebruikers (enquête), waarbij wij conform het GMP+ het accent leggen op snelle en rechtstreekse OV-verbindingen naar regionale werk- en onderwijslocaties. De lijnvoeringsvoorstellen die Qbuzz ontwikkelt in het kader van het OV-Streefbeeld 2020 worden door ons getoetst. Leidraad bij deze toetsing is het vigerend Nieuwegeinse beleid en de OV-wensen vanuit de Nieuwegeinse samenleving. | We hebben bereikt, samen met de inwoners, dat een aantal voorstellen in het Qbuzz-vervoerplan 2016 met nadelige gevolgen voor Nieuwegein geen doorgang vonden. Zo zijn de plannen om met buslijn 77 niet meer langs Blokhoeve te rijden en het verminderen van de frequentie op buslijn 48 tussen Houten-Nieuwegein en Maarssen niet doorgegaan. Er is op buslijn 48 een verbetering bereikt: deze lijn rijdt vanaf medio 2016 ook in de avonduren en op zondagen. | ||
6 | De gemeente heeft zitting in de bestuurlijke stuurgroep Ring Utrecht, naast onder andere ook Rijkswaterstaat, Provincie Utrecht en gemeente Utrecht. Deze stuurgroep heeft een adviserende rol in het traject om te komen tot een (Ontwerp)TracéBesluit (2017) die moet leiden tot start realisatie van de uitvoering van de maatregelen (vanaf 2018). | Zowel ambtelijk als bestuurlijk neemt Nieuwegein deel aan de stuurgroep Ring Utrecht. | ||
7 | De gemeente blijft betrokken bij de planvorming inzake de verbreding van de A27 op het trajectgedeelte Houten - Hooipolder. Speciale aandacht vragen wij voor de fietsverbindingen langs de A27 (van en naar Houten en Vianen) en Linieland (Eiland van Schalkwijk, Hollandse Waterlinie). | Dit meerjarig proces loopt nog. In samenwerking met Provincie Utrecht en gemeenten Houten en Vianen wordt onderzocht of de fietsverbinding binnen de financiële kaders kan worden gerealiseerd. | ||
8 | De gemeente neemt deel aan de bestuurstafel Mobiliteit van de U10. | Zowel ambtelijk als bestuurlijk neemt Nieuwegein deel aan de bestuurstafel Mobiliteit. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Realisatie 2015 | Streef- waarde 2016 | Realisatie | Toelichting |
Groeipercentage gebruik OV | 11,3 % | 2½ % | 1,6 % | In de zomers van 2013 en 2014 reed de tram niet vanwege onderhoud vandaar de grote toename in 2015. |
Aantal opgeloste fietsknelpunten | 4 | 4 | 3 | |
Aantal bushalten met te verbeteren fietsenstalling | 0 | 0 | 0 | Project is afgerond. |
5. Ruimtelijke kwaliteit en cultureel erfgoed | ||||
Wat wilden we bereiken? | Wat hebben we daarvoor gedaan? | |||
1 | In 2016 behandelen we de omgevingsvergunningaanvragen volgens het nieuwe welstandbeleid (Nota Ruimtelijke Kwaliteit) dat eind 2015 aan de raad wordt voorgelegd. Kern van dit nieuwe welstandbeleid is “Vrij waar het kan en Streng waar het moet”. | In januari 2016 is de Nota Ruimtelijke Kwaliteit vastgesteld door de raad (2016-034). Alle omgevingsvergunning worden nu op het aspect welstand beoordeeld aan de Nota Ruimtelijke Kwaliteit. | ||
2 | Met stichting MooiSticht gaan we een dienstverleningsovereenkomst aan voor advisering op ruimtelijke kwaliteit overeenkomstig ons nieuwe welstandsbeleid. De gemeenschappelijke regeling Welstand en Monumenten Midden Nederland wordt per 1 januari 2017 geliquideerd. De advieswerkzaamheden worden per 1 januari 2016 al ondergebracht in de nieuwe stichting MooiSticht. | Wij hebben de dienstverlenings-overeenkomst met MooiSticht getekend in december 2016. De doorvoering van enkele aanpassingen in de Bouwverordening die hieruit voortvloeien zijn door de raad bekrachtigd in de 11e wijziging van de Bouwverordening in januari 2017 (2016-515). | ||
3 | We werken in 2016 verder aan cultuurhistorisch beleid. Het cultuurhistorisch beleid betreft niet alleen de gebouwde monumentenzorg, maar ook de cultuurhistorische onderdelen historisch groen, historische landschappen en structuren, en aardkundige waarden. Het beleid geeft straks een nieuwe, actuele en brede kijk op de cultuurhistorische waarden van Nieuwegein, op basis waarvan we keuzes maken (of prioriteiten stellen) over waarop we qua | Er is een aantal verdere stapjes gemaakt voor het cultuurhistorisch beleid. Deze worden verder uitgewerkt in 2017. | ||
4 | Als onderdeel van het cultuurhistorisch beleid wordt een nieuwe lijst opgesteld van panden, objecten en structuren van hoge-bouwhistorische en/of -cultuurhistorische waarde, die we vanaf 2017 als gemeentelijk monument, beeldbepalend pand of gemeentelijk beschermde structuur willen aanwijzen. | Er is een lijst samengesteld van panden om aan te wijzen als gemeentelijk monument. Besluitvorming hierover volgt in de 1e helft 2017. | ||
5 | Het cultuurhistorisch beleid verwerken we in alle nieuwe bestemmingsplannen, conform de wijziging van het Besluit ruimtelijke ordening dat bepaalt dat in elk bestemmingsplan dient te worden aangegeven hoe wordt omgegaan met in het plangebied aanwezige cultuurhistorische waarden. | We hebben in alle nieuwe bestemmingsplannen aangegeven hoe we omgaan met in dat plangebied aanwezige cultuurhistorische waarden. | ||
6 | Wij maken in 2016 de cultuurhistorische waardenkaart toegankelijk via de gemeentelijke website, om daarmee het gekoesterde cultureel erfgoed zichtbaarder te maken. | De cultuurhistorische waardenkaart is, evenals bijbehorend onderzoeksrapport, op de gemeentelijke website toegankelijk gemaakt (http://www.nieuwegein.nl /25686/cultuurhistorische-waardenkaart/). | ||
7 | De Enveloppecommissie Linieland zet verschillende projecten op om de Nieuwe Hollandse Waterlinie als economische- en recreatieve drager verder te ontwikkelen en voert deze ook uit. In Nieuwegein wordt gewerkt aan de projecten inrichtingsvisie Fort Jutphaas, en de nieuwe bestemming voor fort Vreeswijk als buurthuis in zelfbeheer. De Linielandprojecten zijn geen losse projecten maar dienen gezamenlijk hetzelfde doel: de Nieuwe Hollandse Waterlinie toegankelijk en beleefbaar maken. Wij verlenen hieraan onze medewerking. | In 2016 hebben wij het ontwikkelplan en inrichtingsplan Fort Jutphaas vastgesteld, zodat uitvoering in 2017 kan starten. Ten behoeve hiervan is een subsidieaanvraag gedaan bij de provincie Utrecht. Het project loopt op schema. |
Indicatoren
Omschrijving indicator | Realisatie 2015 | Streef- waarde 2016 | Realisatie | Toelichting |
Aantal gemeentelijke monumenten | 37 | 37 | 37 | In 2016 is een lijst opgesteld van aan te wijzen gemeentelijke monumenten in 2017. Besluitvorming hierover volgt in de eerste helft van 2017. |
Wat heeft het gekost?
Lasten-Baten X (1.000) | Primitieve begroting | Begroting na wijziging | Rekening | Verschil | |
Lasten | 21.306 | 22.310 | 37.462 | -15.152 | |
Baten | 18.807 | 20.560 | 37.927 | 17.367 | |
Saldo | -2.500 | -1.750 | 465 | 2.215 |
Het positieve financiële resultaat van het Grondbedrijf in 2016 bedroeg € 1.900.000. De grote afwijking bij de grondexploitatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door onderhanden werken en opbrengsten van Het Klooster.
Het negatieve financiële resultaat van Parkeren bedroeg € 1.333.000. Daarvan was € 1.007.000 begroot. Op straatparkeren en garageparkeren samen zijn er € 373.000 minder inkomsten gerealiseerd dan begroot. De kosten voor de dagelijkse bedrijfsvoering waren € 48.000 lager, daarmee is het eindresultaat € 325.000 negatief.
Voor een verdere toelichting op het resultaat van het Grondbedrijf en Parkeren verwijzen wij u naar de Paragraaf Grondbeleid (4.2.7) respectievelijk de Paragraaf Parkeren (4.2.8).
Lasten
Betere Buurten € 288.000 voordeel
Als gevolg van minder uitbesteding en vertraging in de voorbereiding van de derde pilotwijk Rijtuigenbuurt vallen de lasten € 288.000 lager uit. Om die reden is er ook minder onttrokken aan de reserve Betere Buurten.
Startersleningen € 54.000 voordeel
In 2016 zijn minder startersleningen verstrekt. Daardoor vallen de beheerskosten lager uit.
Preventieve handhaving bouwtoezicht € 64.000 nadeel
Als gevolg van een incidentele termijnaanpassing in het contract met betrekking tot de module Squit vallen de lasten dit jaar € 64.000 hoger uit.
Baten
Wabo-leges € 235.000 voordeel
Als gevolg van meer bouwaanvragen zijn er extra leges-inkomsten voor een bedrag van € 235.000. De extra werkzaamheden die uit deze hogere opbrengsten voortvloeien zullen plaatsvinden in 2017/2018. Voor een nadere toelichting verwijzen wij naar paragraaf 3.2.2. Lokale heffingen.
Voortgang investeringen
Investering | Toelichting |
Ruimtelijke ontwikkeling | |
Vervanging automatisering Bouw en woning toezicht | In afwachting van besluitvorming over het pakket is de investering doorgeschoven naar 2017 |