Hoofddoel programma

Het hoofddoel van het programma openbare orde en veiligheid is om bij te dragen aan een veilige en prettige leefomgeving. We doen dat door in te zetten op een aantal speerpunten:

  • Vitale en leefbare wijken creëren en onderhouden, waarin alle generaties bewoners zich veilig voelen en bereid zijn zich in te zetten voor bevordering van de veiligheid.
  • Duurzame sociale en fysieke veiligheid bevorderen op de terreinen van wonen, werken, zorg en recreëren, bereikt door effectieve samenwerking van alle verantwoordelijke partners. Deze partners nemen hun verantwoordelijkheid en spreken elkaar hier ook op aan.
  • Een bewegelijke en alerte gemeenschap, die blijvend werk maakt van veiligheid en waarin publieke en private partners elkaar bijstaan en versterken om zowel objectief als subjectief gezien de veiligheid te verbeteren.
  • Criminaliteit terugdringen door zowel de negatieve uitingsvormen als de oorzaken van deze verschijnselen aan te pakken.
  • Bovenal willen we bereiken dat de informatiepositie van de gemeente binnen de reikwijdte van dit programma verbetert. Enkel vanuit die positie kan regie worden gevoerd over het programma.
  • Daarnaast willen wij meer partners betrekken en al betrokken partners beter betrekken bij de aanpak van de eerder genoemde gebieden.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Met dit programma geven we invulling aan taken die we hebben op het gebied van toezicht op straat, brandweerzorg, crisisbeheersing, aanpak van criminaliteit en aanpak van overlast. Meer dan bij andere programma’s wordt ons handelen ingegeven door (zichtbare of minder zichtbare) incidenten en ontwikkelingen vanuit de samenleving. We werken hierin samen met een grote groep betrokkenen: inwoners, ondernemers, politie, Openbaar Ministerie, woningbouwcorporaties, de Veiligheidsregio Utrecht en diverse andere maatschappelijke organisaties en samenwerkingsverbanden.

In 2016 is het Integraal Veiligheidsplan 2017-2020 (IVP) tot stand gekomen (2016-323). In tegenstelling tot eerdere IVP's is dit IVP tot stand gekomen met grote inbreng van Nieuwegeinse inwoners en ondernemers. Verschillende gesprekken in de wijken en een gemeentebrede thema-avond over veiligheid zijn georganiseerd om te horen waar de behoefte ligt van inwoners en ondernemers én om concrete handvaten aan te reiken waarmee inwoners zelf bij kunnen dragen aan de veiligheid van hun buurt en zichzelf.
De intensivering van samenwerking met inwoners en ondernemers is tevens bereikt door het uitgeven van een veiligheidskrant, ondersteuning van Whatsappgroepen door het aanbieden van deelnemersstickers, maar ook door continuering van het Keurmerk Veilig Ondernemen en locatiespecifieke acties om autokraken tegen te gaan.

In 2016 is een start gemaakt met het verbeteren van het samenspel tussen de partners in het zorg- en veiligheidsdomein. Op basis van de Top-X aanpak is gestart met de implementatie van de zogenaamde lokale persoonsgerichte aanpak (L-PGA).

In 2016 is verder gewerkt aan de intensivering van samenwerking tussen zorg en veiligheid. Juist in die multidisciplinaire, integrale aanpak en de mix van handhaving en ondersteuning zien we een grote meerwaarde om escalatie of recidive te voorkomen. Ook hier geven we die samenwerking zo veel mogelijk vorm vanuit de praktijk. Een persoonsgerichte (en gezinsgerichte) aanpak sluit hier goed bij aan.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Lasten-Baten X (1.000)

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

3.433

3.470

3.363

107

Baten

513

535

571

36

Saldo

-2.920

-2.935

-2.793

142

Lasten

Integrale Veiligheidsbeleid € 29.000 voordeel
De lagere uitgaven van € 29.000 worden veroorzaakt door het uitstellen van de aanpak autokraak (Openbare orde en Veiligheid) en lagere kosten voor de Veiligheidskrant.

Stadstoezicht € 44.000 voordeel
De lagere lasten zijn het gevolg van het beëindigen van het contract met de meldkamer gemeente Utrecht. Sinds een jaar is Stadstoezicht nu direct aangesloten op de meldkamer van de politie. Voor 2016 zijn daar geen kosten aan verbonden. In 2017 gaan we wel meebetalen ter borging van de veiligheid van de medewerkers van Stadstoezicht en om directe samenwerking met de andere (hulp)diensten te vergemakkelijken.

Brandweer € 26.000 voordeel
De lagere lasten aangaande het product Brandweer hebben enerzijds betrekking op een lagere bijdrage aan de VRU (Veiligheidsregio Utrecht) van € 18.000 en anderzijds betrekking op een ontvangen bijdrage van de VRU van  € 12.000 voor verrichte piketdiensten door gemeentelijke functionarissen.

Baten

Integrale Veiligheid € 36.000 voordeel
De hogere baten van € 36.000 hebben  betrekking op een ontvangen subsidie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie voor de proeftuin 1e fase Roma kinderen.

Voortgang investeringen

Investering

Toelichting

Openbare orde en veiligheid