Inleiding
Deze paragraaf bevat de financiële stukken 2016 van het Parkeerbedrijf. Het Parkeerbedrijf is onderdeel van het Ruimtelijk Domein en heeft de regie op het betaald parkeren in Nieuwegein.
De parkeerexploitatie 2016 is op 26 november 2015 door de raad vastgesteld. Het afgelopen jaar is het aantal parkeerders minder sterk gegroeid dan verwacht. Daarbij is er een duidelijke verschuiving zichtbaar van parkeren op straat naar parkeren in de parkeergarages. De betalingsbereidheid van parkeren op straat is op niveau. Het aantal parkeerders dat gebruikt maakt van belparkeren is toegenomen. De geringe groei van het aantal parkeerders heeft een negatief effect op de begrote inkomsten. De uitgaven zijn lager dan begroot.

Doel parkeerbeleid
Doel van het betaald parkeren in Nieuwegein wordt samengevat als “de juiste parkeerder op de juiste plek tegen het juiste tarief”. Het achterliggende parkeerbeleid draagt bij aan zowel het verbeteren van de leefbaarheid, de ruimtelijke kwaliteit, de gezondheid als de financiën van de gemeente.

Leefbaarheid: betaald parkeren voorkomt parkeeroverlast. Naast een hoge parkeerdruk is draagvlak bij belanghebbenden nodig bij het invoeren of afschaffen van betaald parkeren. Ruimtelijke kwaliteit: parkeren in gebouwde voorzieningen stimuleren komt de kwaliteit van de binnenstad ten goede. Met het in één hand hebben van alle parkeervoorzieningen kan optimaal gebruik worden gemaakt van dubbelgebruik door de gebruikers van de binnenstad. Hierdoor is meer ruimte beschikbaar voor herontwikkeling op het maaiveld.
Gezondheid: het stimuleren van de fiets is beter voor de gezondheid en verbetert de luchtkwaliteit.
Financieel: met de realisatie en exploitatie van de parkeervoorziening zijn kosten gemoeid. Betaald parkeren dient ter dekking van deze kosten. Afgesproken is dat het betaald parkeren in Nieuwegein over een periode van 40 jaar bezien minimaal kostendekkend is beheerd en geëxploiteerd.

Wat hebben we gedaan?

Algemeen
Op het gebied van promotie zijn diverse acties gehouden om het parkeren in de parkeergarages te promoten. Integraal vanuit Binnenstadsmanagement is onderzoek gedaan naar de doelgroepen die de binnenstad bezoeken en die met promotie bereikt kunnen worden. De nog mogelijke kostenbesparingen zijn gerealiseerd. Het eerste deel van het groot onderhoud van de parkeergarages is bekostigd uit een voorziening hiervoor. Het tweede deel wordt in het voorjaar van 2017 uitgevoerd. Het afrekenen per minuut en het belparkeren in de parkeergarages zijn in voorbereiding en worden in 2017 gerealiseerd

Parkeerbalans
Een actualisatie van de parkeerbalans voor de binnenstad is noodzakelijk en gewenst. In 2016 heeft een interne herijking plaatsgevonden op basis van het gerealiseerde ontwikkelprogramma.
In 2017 wordt parkeerbalans door een externe partij herijkt, als onderdeel van de mobiliteitstoets behorende bij de actualisatie van het bestemmingsplan binnenstad.

Operationele zaken
Wij zijn lid van de Coöperatie ParkeerService. Deze organisatie verzorgt de meeste operationele zaken met betrekking tot het betaald parkeren. In 2015 is het lidmaatschap verlengd. De werkzaamheden die de Coöperatie ParkeerService voor ons verzorgt, worden ieder jaar vastgelegd in een Uitvoeringsopdracht. In die opdracht zijn ook de jaarlijkse kosten opgenomen.

Financiële positie Parkeerbedrijf
Terugkijkend op de totale parkeerexploitatie (straatparkeren, garageparkeren en fietsparkeren) blijkt dat de kosten voor de dagelijkse bedrijfsvoering van de parkeervoorzieningen conform begroting zijn. Tegelijkertijd zijn er minder inkomsten. Het jaarresultaat valt hierdoor negatiever uit dan begroot. Het jaarresultaat bedraagt minus € 325.000 doordat er € 48.000 minder is uitgegeven dan begroot en € 373.000 minder inkomsten waren dan begroot.

Straatparkeren
De minder inkomsten zijn enerzijds het gevolg van teruglopende inkomsten uit het straatparkeren als gevolg van ingezet prijsbeleid in de binnenstad waarbij het straatparkeren duurder is dan het garageparkeren. Dit draagt bij aan de juiste parkeerder op de juiste plek tegen het juiste tarief. Het effect hiervan is groter dan verwacht. Voor een deel betreft het zodoende een verschuiving van inkomsten uit straatparkeren naar inkomsten uit garageparkeren. Het ingezette prijsbeleid heeft effect: minder auto´s op straat en een hogere bezetting van de parkeergarages. En daardoor ruimte voor de (ultra) kortparkeerder voor een snelle boodschap. Het ingezette prijsbeleid heeft tevens een direct effect op het aantal opgelegde naheffingsaanslagen: minder te controleren auto’s heeft tot gevolg dat er bij gelijke inspanning minder naheffingsaanslagen uitgeschreven worden. Veel belangrijker dan het aantal uitgeschreven naheffingen is echter de betalingsbereidheid. In 2016 lag de betalingsbereidheid gemiddeld op 93%. Dit is landelijk gezien een prima gemiddelde. Hoe hoger de betalingsbereidheid, hoe minder naheffingen er uit te schrijven zijn. In 2016 hadden we verder te maken met een bovengemiddeld aantal storingen aan zowel de ticketautomaten op straat als de handcomputers van de handhavers. Hierdoor zijn er ook minder naheffingsaanslagen uitgeschreven. Het uiteindelijke effect is groter dan verwacht. Ten opzichte van de begroting zijn er € 262.000 minder inkomsten uit kortparkeren, € 140.000 minder inkomsten naheffingsaanslagen en € 160.000 meer inkomsten uit parkeervergunningen. Per saldo € 242.000 minder inkomsten dan begroot.

Garageparkeren
Ondanks een hogere bezetting van de parkeergarages zijn er toch minder inkomsten uit het garageparkeren dan begroot. In de parkeerexploitatie 2016 zijn aannames gedaan voor de bezetting van de parkeergarages op basis van (de groei in) de bezetting in 2015. In de eerste 3 kwartalen van vorig jaar waren deze aannames nog reëel. Een slechter 4e kwartaal (normaal het kwartaal met de hoogste inkomsten) heeft echter geleid tot een aanzienlijk lagere bezetting dan verwacht en daarmee tot minder inkomsten. Een exacte verklaring voor de lagere bezetting is nog niet beschikbaar. De tweede week van Kerstvakantie viel in het nieuwe jaar. Daarnaast zijn er conjuncturele omstandigheden als een nog steeds stijgend aantal internetaankopen. Ten opzichte van de begroting zijn er € 225.000 minder inkomsten uit kortparkeren en € 43.000 meer inkomsten uit abonnementen. Per saldo € 182.000 minder inkomsten dan begroot.

Overige inkomsten
Naast inkomsten uit straatparkeren en garageparkeren zijn er ook inkomsten uit een bijdrage fietsparkeren (€ 1.000 meer inkomsten voor gereserveerde stallingsplaatsen) en een bijdrage derden (€ 16.000 meer inkomsten uit reclame en € 34.000 meer inkomsten uit verhuur parkeerplaatsen). Per saldo € 51.000 meer inkomsten dan begroot.

Jaarresultaat
Op straatparkeren en garageparkeren samen zijn er € 373.000 minder inkomsten dan begroot. Samen met € 48.000 aan minder kosten voor de dagelijkse bedrijfsvoering is het eindresultaat
€ 325.000 negatief.

Er zijn ook positieve zaken te melden. We zien een absolute toename in aantal garageparkeerders (+140.000 parkeerders ten opzichte van 2015)  die ook nog eens gemiddelde langer verblijven (+4 minuten ten opzicht van 2015). Ook is de betalingsbereidheid op straat op niveau (minimaal 93%). Dit geeft aan dat wij in de afgelopen periode (2012-2016) langzamerhand voldoende grip krijgen op de parkeerexploitatie, wetende dat wij slechts aan een beperkt aantal knoppen kunnen draaien. De onderstaande grafiek toont de omzet uit kortparkeren in de periode 2012-2016.

Omzet uit kortparkeren periode 2012-2016

Actualisatie ontwikkeling bestemmingsreserve
In de parkeerexploitatie 2017 is gerekend met een marge in de parkeerreserve. Na verwerking in de voorjaarsnota 2017 van de structurele effecten van de jaarrekening 2016 wordt deze marge kleiner. Naar verwachting wordt het dieptepunt van de parkeerreserve niet dieper en het jaar waarin het dieptepunt zich voordoet verschuift niet naar achteren in de tijd. De parkeerexploitatie vertoont op de lange termijn (40 jaar) nog steeds een positief resultaat. Dit sluit aan bij het uitgangspunt van de raad dat betaald parkeren in Nieuwegein minimaal kostendekkend moet
Een toelichting is te vinden in paragraaf 4.1.4, bij het onderdeel Reserves.