Hoofddoel programma

Het doel van het programma Economie & Vrije Tijd is om een bijdrage te leveren aan een samenleving met veerkrachtige, gezonde en betrokken inwoners en ondernemers.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

We hebben met de uitvoering van dit programma een bijdrage geleverd aan een gezonde economische ontwikkeling en aan een aantal mogelijkheden tot een prettige besteding van de vrije tijd. Beide zijn van belang voor een samenleving met veerkrachtige, gezonde en betrokken inwoners en ondernemers.

Er is veel en op interactieve wijze geïnvesteerd in een blik op de toekomst met de voorbereiding van de Economische Visie en de Winkelvisie. De banden met het bedrijfsleven zijn onderhouden door een scala aan activiteiten, zowel lokaal als regionaal. Er is veel aandacht voor promotie en acquisitie richting ondernemers rondom bedrijvenpark Het Klooster. De transformatie van kantoren is gecontinueerd. Ook zijn voorbereidingen getroffen om werk te maken van Citymarketing.

De subsidies en tarieven rondom sport en sportaccommodaties zijn eenvoudiger gemaakt en daarmee ook transparanter geworden. Naast een bijdrage aan de bezuinigingstaakstelling betreft dit ook een regeling voor een stimuleringssubsidie sport- en beweegactiviteiten. De herijking van de sportaccommodaties is onderdeel geworden van de Visie Onderwijshuisvesting & Sportaccommodaties 2030. Verder besluitvorming hierover krijgt in 2017 zijn beslag. De voorbereidingen voor een nieuwe samenwerkingsovereenkomst tussen de NV Sportinrichtingen Nieuwegein (Verbindion) en de gemeente Nieuwegein zijn getroffen.

In het kader van cultuur zijn veel activiteiten opgepakt door inwoners en diverse (door de gemeente gesubsidieerde) instanties zoals bijvoorbeeld bibliotheek De Tweede Verdieping, DE KOM stadstheater & kunstencentrum en de drie erfgoedinstellingen. De Cultuurmakelaar is gestart en zet zich in om initiatieven op het vlak van cultuur te ondersteunen, bijvoorbeeld door partijen bij elkaar te brengen en/of mogelijkheden tot fondsenwerving aan te reiken. Om kleinschalige initiatieven verder te ondersteunen is een eenvoudige stimuleringsregeling in het leven geroepen. Er is een aantal evenementen georganiseerd met een recordaantal bezoekers.

Wat hebben we daarvoor gedaan?

Wat heeft het gekost?

Lasten-Baten X (1.000)

Primitieve begroting

Begroting na wijziging

Rekening

Verschil

Lasten

11.313

12.080

12.431

-351

Baten

1.720

1.464

1.377

-87

Saldo

-9.593

-10.616

-11.054

-438

Lasten
De lasten van dit programma zijn in totaal € 351.200 negatief. De belangrijkste verschillen worden toegelicht voor de onderdelen Cultuur en Sport, dat een nadeel heeft van € 403.100. Bij Recreatie en Economie zijn kleine voordelen van samen € 51.900, die niet nader worden toegelicht.

Cultuur € 75.800 nadeel
In 2016 zijn enkele langlopende knelpunten voor DE KOM opgelost. Sluitstuk is het afronden van het huurcontract. Wij hebben geconstateerd dat de BTW op de huur voor het theater nog niet in rekening is gebracht over de jaren 2013 t/m 2016. Bij de bouw van het theater is de BTW gecompenseerd, waardoor er op de huur BTW in rekening gebracht had moeten worden. Dit is met terugwerkende kracht hersteld. Als gevolg hiervan levert dit voor DE KOM extra kosten op, namelijk de niet in aftrek te brengen BTW (circa 9% blijft voor rekening van DE KOM). Ook kan DE KOM de BTW op verhuur over de oude jaren niet meer doorbelasten. Wij zullen DE KOM hiervoor eenmalig compenseren met een aanvullende subsidie van € 144.000.

Voor de amateurkunst is het aantal aangevraagde en toegekende subsidies lager dan verwacht, waardoor het budget niet volledig is uitgegeven. Dit levert een voordeel van € 18.500 op.

Tenslotte staat de ontwikkeling van een (digitaal) cultureel platform voorlopig in de wacht. Het lijkt verstandig om aan te sluiten op de mogelijke ontwikkeling van een digitaal platform voortvloeiend uit citymarketing, in plaats van de inrichting op voorhand van een standalone website voor cultuur. Dit leidt tot een lagere onttrekking van € 29.700 uit de reserve Cultuur 2015 - 2020. Zie hiervoor ook de toelichting op de balans.

Sport € 327.300 nadeel
De taakstelling Sport voor 2016 bedraagt € 781.000. Dit is voor een bedrag van € 539.700 door structurele en incidentele maatregelen ingevuld, zoals herijking van subsidies en tarieven, verzelfstandiging van sportstimuleringsprojecten en terughoudend om te gaan met diverse budgetten. Het restant van de taakstelling (€ 241.300) is ten laste gebracht van het jaarrekeningresultaat.

Begin 2016 hebben wij besloten een beroepsprocedure in te stellen tegen de uitspraak Sportbesluit, waarbij het onze insteek is een hogere teruggave van de Belastingdienst te ontvangen. De advieskosten die we voor deze specialistische zaak hebben gemaakt, waren niet begroot. Dit levert een nadeel op van € 32.300. Het is overigens nog niet duidelijk wanneer de uitspraak van deze beroepszaak gedaan wordt.

Daarnaast is de exploitatie van de binnen- en buitensport voor een bedrag van € 30.600 nadelig. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van voor- en nadelen. Zo zijn de energielasten lager door energiebesparende maatregelen en verwerking van eindafrekeningen van oude jaren. Hiertegenover staan onvoorziene kosten voor legionellabestrijding en nadelen als gevolg van te hoog geraamde huuropbrengsten, reclame-inkomsten en onderwijsvergoedingen.

Baten
De baten van dit programma zijn in totaal € 86.900 nadelig.

Cultuur € 18.000 nadeel
Dit nadeel is het gevolg van een onjuiste raming van de huur en exploitatiebijdrage van de Museumwerf. Met ingang van 2018 is dit in de begroting opgelost.

Sport € 50.000 nadeel

Het totale verlies van de NV Sportinrichtingen over 2016 komt uit op € 120.000. Als gevolg van de verbouwing van het zwembad en de hieruit voortvloeiende tijdelijke sluiting zijn de opbrengsten fors lager. Bij de NJN 2016 was reeds rekening gehouden met een verlies van € 70.000. Het aanvullende verlies wordt nu verwerkt in de jaarrekening. Overigens geven de bezoekersaantallen na de heropening een stijgende lijn te zien, wat hoopgevend is voor betere resultaten in de komende jaren.
De gemeente Nieuwegein is 100% aandeelhouder van de NV Sportinrichtingen. Omdat de NV sinds de oprichting verliezen heeft geleden, wordt de deelneming op de balans van de gemeente, conform de BBV-regelgeving, afgewaardeerd naar lagere marktwaarde. Dit betekent dat de deelneming gewaardeerd wordt op het oorspronkelijke aandelenkapitaal minus het gecumuleerde verlies. Dit leidt tot mutaties in onze exploitatie.

Voortgang investeringen

Investering

Toelichting

Economie en vrije tijd

Lichtmasten 2e kunstgrasveld Galecop

Investering gereed en in gebruik.

2e Kunstgrasveld Galecop; top- en onderlaag

Investering gereed en in gebruik.

Kunstgrasveld Parkhout/Zandveld, top- en onderlaag

Investering niet gereed en nog niet in gebruik.

Veiligheidsinstallaties BPO

Investering gereed en in gebruik.

Restantkrediet bouw De KOM en integratieheffing Kunstencentrum DE KOM

In verband met de afwikkeling van de rechtszaak over de bouw van het theatercomplex is dit restantkrediet nog niet afgewikkeld. Definitieve afwikkeling vindt naar verwachting in 2017 plaats.

Fort Vreeswijk

Investering nog niet gereed, wordt naar verwachting afgewikkeld in 2017.